2 december 2015

'Grote mensenkunst', toch wel geschikt voor kinderen?'

Leuke plannetjes voor het centrum

ERMELO - Het werd weer laat dinsdagavond in de commissie Infrastructuur en Ruimte. Maar er stonden dan ook belangrijke vergaderpunten op de agenda zoals duurzaamheid, verkleuring Kerkdennen, Trefpunt 3e fase. Een van de onderwerpen was ook het wensenlijstje voor het Centrum van Ermelo. Daarbij ging het met name om verplaatsbare bomen en verplaatsbare kunst, watertappunten, openbare toiletten en solar trees. Maar ook over kleine mensenkunst en grote mensenkunst. ,,Maar dan hebben we het toch wel over grote mensenkunst die geschikt is voor kleine mensen?'', vroeg Leo van der Velden (SGP) voor de zekerheid.

Daar was de hele commissie het wel over eens. Kleine kinderen in Ermelo mogen immers geen aanstoot nemen aan kunst van grote mensen! Het mocht ook wel wat kosten, vond wethouder Jan van den Bosch. ,,Als we kwaliteit willen en het de identiteit van Ermelo onderstreept, moeten we er wel iets voor over hebben.'' Karel de Greef (CDA) was dat wel met hem eens, maar het moest dan niet gaan om 1,5 ton voor zes beertjes, hoe leuk ook.

Solar trees

Anneke Knoppert (PE) had wel wat leuke suggesties voor het college. ,,Wij zien wel wat in solar trees op het Raadhuisplein waaronder bankjes, zodat mensen hun telefoon kunnen opladen in de stopcontacten. ,,Takken met zonnepanelen, dat ziet er prachtig uit en past in het kader van duurzaamheid.'' Maar ook zou ze graag zien dat sommige kunstwerken die op 'ongelukkige plaatsen' staan, verplaatst zouden worden naar zichtlocaties in het centrum van Ermelo. ,,En hoe staat het met een openbaar toilet en watertappunten?'',  vroeg ze de wethouder. Ze kreeg bijval van Leo van der Velden die ook wel wat zag in een openbaar toilet, al dan niet commercieel geëxploiteerd. ,,VVV-Ermelo zou wel een goede locatie zijn voor een watertappunt. Dat straalt gastvrijheid uit voor onze recreatiegemeente.'' Het idee van solar trees zag Van der Velden ook wel zitten. ,,SGP combineert graag het aangename met het nuttige'', aldus het SGP-commissielid. Aandacht vroeg hij voor het ontbreken van prullenbakken in het deel van de Stationsstraat tussen de Horsterweg en het Weitje. ,,Voor hondenuitwerpselen moet je nu naar Albert Heijn.''

Verplaatsbare bomen

Bart van der Knaap (BBE) zag wel wat in verplaatsbare bomen die kunnen worden verplaatst bij evenementen. Maar ook zag hij wel heil in maatregelen die het seizoen voor de ondernemers kunnen verlengen, waar hun omzet bij gebaat is. Hilariteit alom bij de opmerking van een collega commissielid, dat opwarming van de aarde daar wel positief aan bij kon dragen! Ronald van Veen (CU) stelde dat water ook bij Ermelo hoort. ,,Een waterelement dat refereert aan Strand Horst hoort wel bij het centrum.''