4 januari 2018

Groenvisie 2017 t/m 2027

Groenvisie 2017-2027

Het amendement van de fracties Progressief Ermelo, BurgerBelangen Ermelo, ChristenUnie Ermelo, SGP en Ermelo-Liberaal waarbij wordt voorgesteld:

Het beslispunt "de groenvisie vast te stellen"' als volgt te wijzigen: De groenvisie gewijzigd vast te stellen, waarbij de tekst in de groenvisie als volgt wordt aangepast: - op bladzijde 8 de tekst van de 3e zin van de 3e alinea onder het kopje: De hoeveelheid groen, te veranderen in: "Ermelo heeft daarmee voldoende groen; dat wordt ook bevestigd door de inwoners, die bij de ontwikkeling van de groenvisie betrokken waren." -op bladzijde 8 de tekst van de 4e alinea onder het kopje: De hoeveelheid groen, te veranderen in: "Onze ambitie ten aanzien van het groenareaal: we willen de hoeveelheid groen in het dorp tenminste behouden en vooral de kwaliteit ervan verbeteren. Bij ontwikkelingen in het dorp hanteren we gemiddeld op wijkniveau het richtgetal: 100m2 openbaar groen per woning en 0,5 boom per inwoner. Als er groen in het dorp verdwijnt , willen we daarvoor in de plaats ander toegankelijk groen." En deze wijzigingen door te voeren in de rest van deze Groenvisie en de bijbehorende bijlagen. wordt met 20 stemmen voor (CDA, Progressief Ermelo, BurgerBelangen Ermelo, ChristenUnie Ermelo, SGP en Ermelo-Liberaal) en 1 stem tegen (VVD) aangenomen. Zonder hoofdelijke stemming wordt het voorstel aangenomen.

De motie van de fracties CDA, ChristenUnie en SGP waarbij het college wordt opgedragen: - te stoppen met het verkopen van snippergroen dat van belang is voor de groenstatus van de omgeving; - burgers de gelegenheid te bieden daartoe geschikte kaveltjes in bruikleen te krijgen, mits het groen door de inlener beheerd wordt, conform criteria die door de gemeente opgesteld zijn: - hiervoor een set criteria op te stellen en met de Raad te bespreken. wordt met 16 stemmen voor (CDA, Progressief Ermelo, ChristenUnie, SGP) en 5 stemmen tegen (BurgerBelangen Ermelo, VVD, Ermelo-Liberaal) aangenomen.

De motie van de fracties Progressief Ermelo, ChristenUnie Ermelo, SGP en Ermelo-Liberaal waarbij het college wordt opgedragen: - om zo spoedig mogelijk na vaststelling van de Groenvisie in te zetten op vergroening van de wijken Centrum en Zuid zodat ook deze beide wijken zullen gaan voldoen aan de door de gemeenteraad in deze Groenvisie vastgelegde norm voor aantal m2 groen per inwoner. - in het 3e kwartaal van 2018 aan de raad een terugkoppeling te geven van de acties die het college heeft uitgevoerd voor de vergroening van deze wijken. Wordt met 20 stemmen voor (CDA, Progressief Ermelo, BurgerBelangen Ermelo, ChristenUnie Ermelo, SGP, Ermelo-Liberaal) en 1 stemmen tegen (VVD) aangenomen.

De motie van de fracties SGP, Progressief Ermelo, BurgerBelangen Ermelo en ChristenUnie Ermelo waarbij het college wordt opgedragen: Na vaststelling van de Groenvisie, in 2018 te komen met een uitvoeringsnota groen- en natuurinclusief bouwen. De strekking van de nota dient te zijn dat bij elke nieuwbouwaanvraag het thema groen- en natuurinclusief bouwen aan de orde is en zo mogelijk ook uitvoering hiervan wordt verlangd. Wordt met 19 stemmen voor (CDA, Progressief Ermelo, BurgerBelangen Ermelo, ChristenUnie Ermelo en SGP) en 9 stemmen tegen (VVD en Ermelo-Liberaal) aangenomen.