13 maart 2015

Goedkope appartementen Aldisteeg en Markt

Plannen Markt goed ontvangen door de commissie

ERMELO - In de commissie Infrastructuur en Ruimte kwamen dinsdagavond de plannen voor de Markt en Chevallierlaan ter sprake. Alle fracties juichten de plannen toe en waren blij met de mededeling van de wethouder dat bij doorgang van de plannen, goedkope huur- en koopappartementen zullen worden gebouwd in de Aldisteeg, waar nu nog de oude Aldi zit. Er waren ook nog wel wat vragen over de plannen.

Hugo Weidema (VVD) waarschuwde de gemeente zich in te dekken om niet 'weer een blauwtje te lopen'. ,,Er zijn risico's op financieel gebied en zijn wij bereid die te nemen? We hebben bij het Weitje gezien waar dat toe kan leiden.'' Anneke Knoppert (PE) sprak zich positief uit over de plannen maar vroeg wel aandacht voor de vele monumentale bomen aan de Chevallierlaan die maar een klein stukje hoeven te worden opgeschoven. ,,We geven zoveel geld uit aan het centrum, dan kan 50.000 euro voor de bomen er ook wel af.'' Ook vroeg ze zich af of er wel behoefte is aan extra appartementen die in het plan staan ingetekend.

Ambulante handel
Leo van der Velden (SGP) wees op de Chevallierlaan als ontsluitingsmogelijkheid voor het dorp. Die mocht wat hem betreft niet afgesloten worden. Ook de ambulante handel op de Markt mocht van hem liefst verdwijnen uit het straatbeeld. ,,We willen een viswinkel en niet een viskraam. Zeker omdat de detailhandel haar nek uitsteekt en reclamebelasting betaalt.'' Van der Velden was zo enthousiast over de plannen dat ze van hem direct op de lijst van 'verklaring van geen bedenkingen' mochten, waardoor plannen sneller kunnen worden uitgevoerd. Uit zijn mond zeer opmerkelijk, omdat SGP onlangs nog zeer kritisch had uitgelaten over het gebruik van deze lijst met betrekking tot de plannen van het Weitje, die op het laatste moment niet doorgingen en aanleiding vormden voor een interpellatiedebat.

Geen bouwput
Anneke Knoppert verklaarde er voorstander van te zijn om de normale weg te bewandelen en de plannen niet op 'de lijst' te zetten. Ronald van Veen (ChristenUnie) vroeg eveneens aandacht voor de bomen en de afsluiting van de Chevallierlaan. ,,Maar ik ben blij dat ik straks een rondje kan lopen in het centrum.'' Karel de Greef (CDA) zag eveneens liever volwassen groen, bomen, mooie gevels of straatmeubilair dan dat het geld wordt uitgegeven aan externe inhuur. ,,Wat de ambulante handel betreft moeten we zorgvuldig zijn. Ook die heeft bestaande rechten en recht op een zorgvuldige overheid.'' Bart van der Knaap (BBE) hoopte dat gebied A (Plus-markt) niet te lang een bouwput zou worden. ,,Het is wel jammer dat het daar nog wat moeizaam gaat.''

Cruciaal
Wethouder Jan van den Bosch noemde de plannen cruciaal voor het kernwinkelgebied. ,,Want wanneer je nu de gevels ziet in dit gebied is meteen je goede humeur verdwenen.'' Hij stelde voor de plannen in twee keer in de raad te bespreken. ,,De onderhandelingen voor de gebieden B (Aldi-supermarkt) en A (Plus-markt) lopen. We willen deze in deelplannen apart bespreken in de raad, ook al moeten we dan rekening houden met wat vertraging. De plannen A, B en C (horecapaviljoen bij gemeentehuis) worden niet gekoppeld maar afzonderlijk van elkaar behandeld. B wil vlotten maar gebied A is taaier en niet zeker, daar kunnen we zeker een blauwtje lopen meneer Weidema. Maar het is ons plan en als partij a niet wil dan zoeken we een partij b. We zijn volop in gesprek met partijen.'' De wethouder kon de commissie geruststellen: de Chevallierlaan blijft doorrijdbaar. En de eiken kunnen inderdaad opschuiven als de raad dat wil en er voor wil betalen. Van den Bosch benadrukte nog dat het gebied van de ING-bank geen onderdeel uitmaakt van het voorstel. ,,Daarover gaan we later spreken. Als college hebben we hierin nog geen standpunt genomen.''

Goedkope huurwoningen
Er komen, als het aan het college ligt, goedkope huurwoningen in de nieuwe plannen. Volgens Pieter Lam van Raadhuisstaete makelaars Ermelo komen die in de steeg waar nu nog Aldi gevestigd is. ,,En mogelijk daar ook wat goedkope koopwoningen. En aan de achterzijde, waar de nieuwe Aldi zal komen aan de Markt, zullen appartementen in diverse prijsklassen worden gebouwd. Het parkeren gaat daar onder de grond, dus dat is ook mooi opgelost.''
In de raadsvergadering van 19 maart zal dit onderwerp een bespreekstuk zijn.

Bron: Ermelonext.nl