18 september 2015

Geen antwoorden op vragen vluchtelingenopvang

Raad steunt tijdelijke opvang vluchtelingen in Ermelo

ERMELO - De raad stemde vanavond in meerderheid in met de tijdelijke opvang van vluchtelingen in Ermelo. Maar op vragen van de fracties over de aantallen, de locaties en de consequenties voor inwoners van Ermelo zoals langere wachtlijsten voor woningen,  de begroting van Ermelo, zorgkosten et cetera, kon het college geen antwoorden geven.

Mariëlle Kuijpers (BBE) concludeerde dat er wel verdeeldheid heerste onder inwoners. ,,De meerderheid is voor opvang maar de meerderheid voelt zich ook onzeker over de veiligheid. Zij willen vluchtelingen met open armen ontvangen maar willen weten onder welke voorwaarden? Dat moeten we serieus nemen. Ook de locatie is een randvoorwaarde om zich veilig te voelen. Wat zijn de kansen voor een asielzoekerscentrum (azc) en wat zijn de gevaren? Mensen maken zich zorgen en willen weten of de zorg wordt uitgekleed, of er zwarte scholen ontstaan en of de veiligheid in gevaar is.''

Gastvrijheid

Frans Snoek (SGP) verwees naar de gastvrijheid van Ermelo als zorgdorp. ,,De opdracht is helder, maar niet alle vluchtelingen zijn ook werkelijk vluchtelingen. Sommigen komen hier niet uit lijfsbehoud maar uit geldelijk gewin. Ook liften sommige vluchtelingen mee op IS en maken misbruik van onze gastvrijheid. Daarom zegt SGP 'gebruik het verstand. Ook zou SGP willen weten om welke aantallen het gaat en om welke locatie. Kan het college de toezegging doen dat er voldoende politie is en kan COA garanderen dat zij excessen kan voorkomen?'' René Arts (PE) hield het kort. Hij onderstreepte de raadsbrief van het college en was blij dat de raad de brief van het college ondersteunde.''

Warm welkom