19 augustus 2017

Financiën Calluna / Huis van Bestuur en Cultuur

In februari van dit jaar werden de inwoners van Ermelo opgeschrikt door een bericht, wat in diverse media werd verspreid, dat er in de komende jaren een belastingverhoging zit aan te komen.

Nu zit de gemiddelde inwoner van ons dorp niet op een belasting verhoging te wachten maar als hier een noodzaak voor is om primaire taken van de gemeente goed uit te voeren, zal hier nog wel enig begrip voor zijn. Echter deze verhoging is bedoeld om een aantal ambitieuze projecten uit te kunnen voeren. Het gaat dan om het zwembad Calluna met de daarnaast gelegen sporthal en het huis van bestuur en cultuur. Inmiddels is het hele plan op verzoek van de raad van de agenda gehaald en zal het opnieuw behandeld worden in de kadernota. Toch willen wij dit hele onderwerp onder de loep nemen en daarbij ook vooral het standpunt van de fractie meenemen.

Calluna

De discussie over de financiën mag nu even van de baan zijn, toch heeft het college zich al wel uitgesproken hoe het zwembad er in hun ogen uit moet gaan zien. Daarnaast zijn er ook al cijfers bekend wat dit allemaal moet gaan kosten. Het college heeft voorgesteld om een nieuw zwembad te gaan bouwen op locatie de Zanderij gelegen in Ermelo West. De reden dat het college voor deze locatie kiest is om een aantal sportfaciliteiten bij elkaar te brengen. Daarnaast wordt het voorzieningenniveau in de wijk west versterkt. Het zwembad krijgt een doelgroepen bad en geen pluspakketten. De nieuwe sporthal krijgt wel een pluspakket met als voorwaarden dat Sparta bereidt is om een financiële bijdrage te leveren. Dit pluspakket voorziet voornamelijk in faciliteiten die nodig zijn voor het trampoline springen. Op de locatie waar het huidige Calluna is gevestigd moeten huizen worden gerealiseerd. Het kostenplaatje van dit hele plan zijn geraamd op € 17.000.000 en de jaarlijkse exploitatie last € 1.600.000.

Huis van Bestuur en Cultuur

Het tweede grote project waar budget voor nodig is, betreft het huis voor bestuur en cultuur. Over dit plan wordt ook al lang nagedacht. Het gaat hier om een locatie, die gesitueerd moet worden op de locatie waar nu o.a. Pinel en de dialoog gevestigd zijn. Het idee is dat op deze locatie meerdere sociaal en cultuur gerelateerde initiatieven moeten samenkomen. Te denken valt aan de bibliotheek, de kunstuitleen,  stichting welzijn Ermelo, de volksuniversiteit, het streekarchief, cultuurkust, het theater en de gemeente. Volgens een nieuwsbrief die in april 2016 werd gepubliceerd moet het huis van bestuur en cultuur een huiskamer worden van Ermelo, waar je kunt verblijven om in een ontspannen omgeving informatie te verwerven, te werken, te studeren, te recreëren, boeken te lenen of om gewoon bij te praten. Wat betreft de gebouwen is er nog veel onduidelijk. Moet er nieuw gebouwd worden of kunnen de bestaande gebouwen aangepast worden.

De plannen en de financiën

Iedereen krijgt in het leven te maken met financiële keuzes. Er komt geld binnen, vaste lasten moeten betaald worden en wat er eventueel overblijft kan naar eigen inzien gebruikt worden. De keuzes die je maakt moeten dan ook passen bij je inkomen. Welke jongen droomt er niet van om bijv. in een mooie sportauto te rijden, maar in de meeste gevallen zal er uiteindelijk een normale middenklasser op de stoep staan, waar niets mis mee is. De financiële keuzes die wij voor onszelf of ons gezin moeten maken moet de gemeente voor de inwoners maken. Er komt belastinggeld binnen van de inwoners of uit de kas van de landelijke overheid en dit geld wordt binnen de gemeente verdeeld over projecten en organisaties. De hoeveelheid geld die binnen komt vraagt om het maken van afgewogen keuzes om ervoor te zorgen dat de gemeente financieel gezond blijft. Een gemeente kan veel willen maar ook hier geldt voor dat de keuzes moeten passen bij het inkomen van de gemeente. Een keuze die de gemeente de afgelopen jaren heeft gemaakt is bijv. bezuiniging op het onderhoud van de wegen en het groen in de gemeente. De reden was de economische recessie waardoor er volgens het college een noodzaak bestond om hierop te bezuinigen. Inmiddels gaan we de gevolgen van deze bezuiniging zien, wegen worden opgelapt of er verschijnen inmiddels gaten in het wegdek wat zorgt voor gevaarlijke situaties. Terugkomend op het onderwerp kun je vraagtekens zetten bij de plannen die nu gemaakt worden. Na een periode van bezuiniging op primaire taken van de gemeente kun je je afvragen of het noodzakelijk is om deze grote projecten uit te gaan voeren, of dat het beter is om het achterstallige onderhoud aan te pakken. Zoals gezegd kun je de keuzes die een gemeente moet maken vergelijken met de keuzes die wij moeten maken op micro niveau, ons eigen huishouden. Als je ervoor gekozen hebt een aantal jaar om welke reden dan ook te bezuinigen op het onderhoud van je huis, moet je op het moment dat het financieel weer beter gaat eerst het achterstallig onderhoud gaan oppakken voordat je bijv. kiest voor een luxere en duurdere auto.

Fractie standpunt

U zult begrijpen dat over beide onderwerpen al enige tijd wordt gesproken en nagedacht. Recent waren de vrienden van Calluna op bezoek tijdens het fractie overleg. De vrienden van Calluna zien liever dat het zwembad wordt gerenoveerd dan dat er een nieuw zwembad wordt gebouwd. Als fractie zijn wij dezelfde mening toegedaan. Kijk eerst kritisch naar wat we hebben en wat de mogelijkheden hiervan zijn. Tijdens het onderzoek naar de toekomst van Calluna is al vrij snel de voorkeur uitgesproken voor nieuwbouw. Argument hiervoor is dat het op de langere termijn goedkoper is. De vraag is of dit ook echt zo is? Wij zijn van mening dat het goed is om juist te focussen op renovatie en kritisch te kijken naar welke mogelijkheden dit biedt en wat de kosten zijn. Hetzelfde geldt voor het huis van bestuur en cultuur, het idee om de diverse organisaties en stichtingen onder een dak samen brengen is aan te bevelen. Toch moet ook hier kritisch gekeken worden naar de noodzaak van bepaalde onderdelen. Moeten we op kosten van de gemeenschap een theaterzaal in stand houden of kunnen we beter kijken naar andere mogelijkheden binnen onze gemeente grenzen. De Heerlickheijd van Ermelo heeft een prachtige zaal die hiervoor gebruikt kan worden. En zo zijn en nog genoeg andere mogelijkheden te bedenken. Daarnaast moet je je afvragen of nieuwbouw noodzakelijk is of dat ook hier voor geldt dat er beter gekeken kan worden naar de bestaande gebouwen. Iedereen zal weten dat geld uitgeven niet moeilijk is. Als fractie zijn wij van mening dat geld uitgeven aan primaire taken van de gemeente zoals: onderhoud van de wegen en fietspaden belangrijker zijn dan een nieuw zwembad. Investeer in de veiligheid, uit het recent gepubliceerde misdaad onderzoek blijkt dat dit een belangrijk onderwerp op de agenda zou moeten zijn. Slot conclusie als fractie zijn we tegenstanders van de voorgesteld belasting verhoging om deze dure projecten te financieren. Daarnaast zijn wij van mening dat er kritisch gekeken moet worden wat de mogelijkheden zijn van de bestaande gebouwen. Als laatste zien wij liever dat er geld uitgegeven wordt aan het onderhoud van de wegen, het groen en de veiligheid, voordat er geld uitgegeven wordt aan dure projecten zoals hier beschreven.