3 juli 2015

Fietspad Arendlaan nog voor verbetering vatbaar

Foto Jeanne Dijkstra

Wijkvereniging Ermelo West komt met wensenlijst

ERMELO - Wijkvereniging Ermelo West, vertegenwoordigd door de heer Beljaars, presenteerde dinsdag in de commissie Infrastructuur en Ruimte  nog een lijstje met wensen en aanbevelingen voor de Westflank. Zo pleitte hij ervoor het fietspad niet door de groenstroken te laten gaan, maar naast de rijbaan, die dan iets verschoven zou worden richting de 'kuil'. Ook waren er wensen ten aanzien van parkeerplaatsen bij de Westerkerk en  obs de Arendshorst.

Verder pleitte hij er voor dat de gemeente wel de regie zou houden. ,,Wanneer u in zee gaat met Design & Construct neemt u een risico. Ermelo heeft hier geen ervaring mee en wij willen dan ook dat onze wensen als eis worden opgenomen in de opdracht en dat wij inspraak en stemrecht krijgen.'' Verder vond Beljaars dat de communicatie naar bewoners zorgvuldiger moest. ,,Die vertoont nu hiaten.'' Er waren onder meer 'gele en bruine mannetjes' in het bos bezig geweest waarvan de bewoners niet op de hoogte waren gesteld. ,,Wanneer u goed communiceert en melding maakt van de werkzaamheden, dan kunt u veel onduidelijkheid wegnemen.''

Koperwiek

Inspreker Fijtsma had bezwaren over het fietstracé over de Koperwiek. ,,Er is hier geen trottoir, nu is voorbijgegaan aan de veiligheid.'' Inspreker Albers vroeg aandacht voor de vele verkeersbewegingen over de Kolbaan, namelijk 10.000 per etmaal. ,,Daarvan zullen wij ook geluidsoverlast gaan ondervinden. Er is akoestisch onderzoek nodig.'' Inspreker Kraaij vond het wel vreemd dat een heel bos gekapt moest worden voor de auto's en dat er een hele parallelweg zou komen voor slechts 7 woningen. ,,Maar ik ben het grotendeels wel met de eerste inspreker eens.''

Loskoppelen Oude Telgterweg

Leo van der Velden  (SGP) vroeg of de vakantieperiode niet gebruikt zou worden om bomen te kappen. ,,We willen wel toezeggingen op dit punt en borgen dat er geen zaken gebeuren waar niemand wat van af weet.'' De wethouder Jan van Eijsden kon hem geruststellen. ,,U kunt gerust op vakantie gaan. Van slimmigheidjes tijdens de vakantieperiode, daar ben ik niet zo van.''  Dick te Brake (CDA) vroeg zich af waarom de Oude Telgterweg was losgekoppeld van de Westflank. ,,Was het niet handig geweest deze weg mee te nemen? Voor Kerkdennen is een goede ontsluiting van belang.''  Hij wilde ook weten of het tracé niet minder diep in het bos kon lopen om het bos te sparen. ,,En wat is het risico van vertraging met de gesprekken met GGZ?'' Anneke Knoppert toonde zich teleurgesteld: ,,Ik had meer voorstellen verwacht, zodat de raad een keuze zou kunnen maken. Dit plan lijkt al klaar te zijn.'' Knoppert maakte zich zorgen om de 30 meter aan eiken en beuken die in het tracé Oude Nijkerkerweg verdwijnen. Bent u niet bereid te onderzoeken of dat wel nodig is. We moeten het zorgvuldig doen. Kunnen we geen uitstel van de subsidie vragen aan de Provincie?''

Voorlopig ontwerp

Wethouder Jan van Eijsden legde uit dat het om een voorlopig ontwerp ging waarvoor een extra krediet nodig was van 515.000 euro, boven de al gereserveerde 2 miljoen. ,,Er is nog volop gelegenheid voor de raad om met voorstellen te komen. Het gaat hier om een zoekfunctie. U gaat over de vaststelling van het bestemmingsplan maar we kunnen ook een tussenstap maken. Het gaat immers om een groot project.'' Van  Eijsden gaf aan dat hij zich nog beraadde op de opdracht via Engineering & Construct.,,Het gaat er om de organisatie te ontlasten. Er zitten risico's aan, en we moeten onze knopen tellen voor we van start gaat bij zo'n groot project.'' Dat de Oude Telgterweg niet bij de Westflank is betrokken, had als oorzaak dat de Randzone betaald was uit een bedrag van 2,1 miljoen. ,,Daar is de Oude Telgterweg bijgesmokkeld. Oorspronkelijk zat deze weg er niet in. Om financieel technische redenen hebben we de Oude Telgterweg uit de Westflank gehaald. Maar Kerkdennen en de Westflank gaan ook over de Oude Telgterweg. Dat staat ook geagendeerd voor 2015/16. We houden druk op de ketel.'' En hoewel de Provincie het mes niet op de keel zal zetten, moet het fietspad nog wel dit jaar zijn aanbesteed, stelde Van Eijsden.

Boetekleed

De wethouder trok deemoedig het boetekleed aan voor wat betreft de communicatie. ,,Ik heb heel wat levenservaring maar communicatie moet je echt leren. Hoe zorgvuldig we ook zijn, het gaat wel eens fout en we zijn niet altijd op tijd. We zoeken nog steeds naar een goede manier om het nog beter te doen.'' Van der Velden vroeg of er een parkeernorm was voor kerken. ,,Ik zou willen voorstellen om ook naar de Westerkerk voortaan weer ouderwets lopend of fietsend te gaan. Dat scheelt veel veiligheid.'' Hij was niet te spreken over de manier waarop het college geld dat bestemd was voor de Stationsstraat naar de Westflank had overgeheveld. ,,Dat noemen wij een onnavolgbare manier van binnenhalen van geld.''

Progressief Ermelo bij monde van Anneke Knoppert bood aan zorg te dragen voor het amendement dat op nodig is om wensen en aanvullingen in het voorlopig voorstel aan te brengen. Wethouder Van Eijsden beloofde  terug te komen in de commissie met alle vragen en suggesties, de reactie inspraaknota en de aanbestedingsvorm als tussenstap in de besluitvorming.