12 november 2013

Ermelo heeft er een bewonersgroep bij

ERMELO – Had Ermelo tijdens het behandelen van het omstreden Gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan (GVVP) al een bewonersgroep Horsterweg, West, Noord en Oude Nijkerkerweg/Kolbaan, nu is daar een nieuwe bewonersgroep Máximalaan in de wijk Noord bij gekomen. Bij monde van de heer Wilgenkamp werd maandagavond tijdens de commissie openbare werken en sport de zorg uitgesproken namens de bewoners van de nieuwe woonwijk dat deze weg zich niet leent voor een verkeersader in Ermelo.

,,Dit lijkt de Máximalaan wel te worden'', aldus Wilgenkamp. Met een petitielijst was hij door de buurt gegaan en de standpunten worden gedeeld door de wijk. Wilgenkamp verweet het college inconsistent beleid. ,,We hebben in de media veel stukken gelezen. Ons lijkt dat de belangen van de wijk Noord onevenwichtig zijn gewogen. Onze wijk is voor het verdelen van de verkeersoverlast. Dat kan op verschillende manieren en dan niet alleen op de Máximalaan. Nu is de Prins Hendriklaan aan twee zijden afgesloten. Dat is onverstandig want het verkeer van de koninginnebuurt wordt nu genoodzaakt over de Máximalaan te rijden. Dat was eerst niet zo. Toen wij als bewoners de huizen aankochten was het niet duidelijk dat onze laan die functie zou krijgen. Nu hebben we al hinder. We zien daar de logica niet van. Met een evenredige verdeling van verkeer over de Prins Hendriklaan, Hoenderweg, Kalkoenweg kan iedereen zijn route zoeken en wordt het niet geconcentreerd op de Máximalaan. Zelfs het bouwverkeer dat bouwt aan de nieuwbouw aan de Prins Hendriklaan gaat door onze wijk. We hebben hier toch een twintigtal kinderen van klein tot tieners. Het is ook een speelgebied maar het is nu al gevaarlijk. Onze oplossing zou zijn het verkeer te verdelen. De Prins Hendriklaan open en serieus kijken naar de Hoenderweg en de Kalkoenweg voor het zwaardere verkeer.''

Splijtzwam

Was Wilgenkamp niet bang dat de nieuw bewonersgroep een nieuwe splijtzwam zou gaan vormen voor de 'goegemeente' in Noord, vroeg commissielid Wilhelm van de Dorpspartij Ermelo zich af. In de commissie was dat niet het geval want de coalitiepartijen CDA, ChristenUnie, VVD en Progressief Ermelo sloten de rijen. De 'belofte' of wel 'het oude liedje' zoals commissielid Van der Velden (SGP) het typeerde woog toch zwaarder. De Prins Hendriklaan moet dicht blijven. Wel beloofde wethouder Esther Verhagen de nieuwe bewonersgroep dat zij samen met hen zou gaan kijken of er aanpassingen aan de laan kan worden gedaan. Zo kan de inrichting nog beter en veiliger. ,,De wijk is nieuw en nog niet af'', aldus Verhagen. Zij hield echter de bewoners voor dat bij de aanleg van het Trefpunt het duidelijk was dat de Máximalaan deze functie van woonwijkontsluiting zou krijgen. ,,De bewoners hadden dit kunnen weten'', aldus Verhagen.

Draagvlak

Wat Wilgenkamp verbaasde was dat zijn brief groot draagvlak had in de wijk. ,,Zelfs bewoners van de Beatrixlaan en de Regentesselaan staan er achter. Dus niet alleen de nieuwe mensen, maar ook de oude bewoners. Wat er nu gebeurt in de wijk is niet wenselijk en niet onbegrijpelijk.'' Volgens Wilgenkamp was het op zijn minst vreemd dat afspraken eenzijdig werden gemaakt met belanghebbenden zonder dat er andere belanghebbenden worden gehoord. ,,Het onderzoek hebben we nooit gezien. Wat staat er in en wat is er uitgekomen? Ook al is het niet relevant meer want de afspraken zijn gemaakt, toch is het bestuurlijk gezien een twijfelachtige beslissing. Dat zou moeten leiden tot heroverweging want beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald ''

Boembak

Wethouder Verhagen pleitte er voor het besluit van de wegcategorisering aan te houden en de Fazantlaan niet op te nemen. ,,Wat betreft de Prins Hendriklaan worden dit voorjaar de betonblokken verwijderd en bij de Plas van Beek weg gaat de bloembak weg.''

Commissielid De Vries Reilingh stelde dat de Máximalaan een wijklaan was en derhalve niet geschikt voor doorgaand verkeer. ,,Dat zou de weg wel kunnen worden wanneer de bloembakken weg gaan. Hoewel wij de afspraken uit het verleden ten aanzien van de Prins Hendriklaan respecteren, kunnen we ons niet voorstellen dat er bindende afspraken bestaan over de bloembakken. Ik deel de zorgen van de inspreker en pleit er voor de bloembakken te laten staan.'' Dat verleidde commissielid Van der Velden (SGP) om te interrumperen. ,,Wat wilt u nu, afsluiting of geen afsluiting? Wees duidelijk.''

De Vries Reilingh bleef vasthouden aan de afspraken. Maar de afspraken over de bloembak waren hem niet duidelijk, vond hij. Ook commissielid Te Brake (CDA) bleef twijfelen over de juistheid van het besluit om de Prins Hendriklaan af te sluiten. Maar ook hij legde zich, na tot een duidelijke uitspraak gemaand te zijn door Van der Velden, neer bij de beslissing van het college om de afsluiting in stand te houden.

Wethouder Verhagen stelde het nogmaals : ,,In 2006 wisten we wat er ging gebeuren op het Trefpunt. Op deze nieuwe functie van de Máximalaan is geanticipeerd. De bloembak maakt deel uit van de afspraken uit 2006 met de bewoners van Noord.''
Verhagen wist zeker dat ze de burgerraadpleging nooit meer zo zou doen. ,,Dan heb ik het over de varianten, laat ik duidelijk zijn. Die vorm is niet voor herhaling vatbaar.''

Hoofdpijndossier

Duidelijk is dat het nieuwe Gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan (GVVP) een echt hoofdpijndossier voor Ermelo is geworden. De commissie besloot aan het eind van de vergadering van het collegevoorstel om met het geactualiseerde GVVP in te stemmen, een bespreekstuk te maken in de raadsvergadering van 28 november.

Bron: ermelovannu.nl