13 december 2013

Ermelo handhaaft ook op arbeidsmigranten

Baars: 'migranten niet huisvesten in recreatieparken'

ERMELO – Durfden de commissieleden het onderwerp nauwelijk aan te roeren, bang om uitgemaakt te worden voor populistisch, de commissieleden Van der Velden (SGP) en Vogelsang (BBE) benoemden het 'delicate' onderwerp wel. Gaat Ermelo de Bulgaren, Polen en Roemenen wel huisvesten in recreatieparken terwijl de eigen jongeren worden weggejaagd?

De vraag betrof een onderdeel van het agendapunt vitale vakantieparken. De regiogemeenten op de Noord Veluwe hebben een intentieverklaring getekend om de vakantieparken een boost te geven. Ruim 9 ton wordt door de Provincie in dit project gestoken om het recreatief product in de regio te vergroten. Het huisvesten van de arbeidsmigranten vormt een onderdeel van deze overeenkomst. Reden voor genoemde commissieleden Ruimte om er, dinsdagavond 10 december, vragen over te stellen. ,,Hoe gaat Ermelo hier mee om? Is handhaving gericht op eigen bevolking of moeten we eerst zelf Pool worden of een Pools kenteken gaan voeren?'', wilden Leo van der Velden en Wouter Vogelsang weten. ,,Zeggen we tegen de arbeidsmigranten kom maar binnen terwijl mensen hier na een scheiding nauwelijks in staat worden gesteld hier tijdelijk te verblijven?''

Hugo Weidema (VVD) trok het onderwerp wat breder: ,,Kunnen we geen grondbank vestigen voor recreatieondernemers? Welke rol kunnen we als gemeente nemen?'' Ook Jan van Eijsden (CU) vroeg zich af of hoe ondernemers hun pensioen uit de camping konden krijgen. Hij zag eveneens wel wat in een grondbank.
Karel de Greef (CDA) vroeg zich af of onder de meer dan 100 parken wel allemaal ondernemers schuilden. ,,Wat is de visie van Ermelo? Mogen we de inventarisatie van deze parken zien? En wat doen we met de handhaving? Zitten er rotte appels bij en wat doen we er aan?'' De Greef noemde de uitspraken van BBE en SGP populair en die van VVD verstandig, maar wilde toch zelf ook wel van de wethouder weten hoe het zat met de handhaving van bij voorbeeld parken waar geruchten gaan van prostitutie en drugshandel.

Vitale parken

Wethouder Nederveen stelde dat het onderwerp arbeidsmigranten niet speelt in Ermelo. ,,Wij richten ons meer op de vitale vakantieparken. Van de 100 vakantieparken zijn er ongeveer 15 verblijfrecreatieparken en dan zit ik nog aan de hoge kant. Dit voorjaar hebben we geïnventariseerd en geloof me, van sommige parken had ik zelfs nog nooit gehoord. '' Wat betreft de vraag over een Grondbank, stelde Nederveen dat dit eigenlijk hetzelfde is wat de Provincie doet met haar groei- en krimpbeleid. ,,Dat betekent soms grond teruggeven aan de natuur en bedrijven die willen groeien die gelegenheid geven. Voorbeelden in Ermelo zijn de Paalberg en de Kriemelberg .'' Van sommige parken was de eigenaar soms niet meer te vinden. Nederveen: ,,Aan de oostkant van Ermelo liggen er nog wel wat problemen. Het zou mooi zijn als we een grote investeerder kunnen vinden die daar een grootschalig terrein zou willen inrichten. Het eerste kwartaal van 2014 kunt u voorstellen verwachten. ''

Taak

Vogelsang pareerde in tweede termijn de opmerking van De Greef. ,,U kunt de vragen wel bestempelen als verstandig en/of populistisch, maar in dit voorstel wordt wel degelijk gesproken over huisvesting van arbeidsmigranten. We moeten niet doen alsof het er niet is. Als er 12 mensen in een vakantiehuisje wonen hebben wij als raad hierin een maatschappelijke taak.''