16 oktober 2013

Ermelo 'groenste' door groene verkeerslichten

ERMELO – ,,Zou Ermelo de groenste gemeente worden door groene stoplichten?'' Dat vroeg PE-commissielid De Vries Reilingh zich maandagavond hardop af tijdens de commissie Openbare Werken & Sport waarin de verkeerslichtregelingsinstallatie (VRI) bij de spoorwegovergang West werd besproken. ,,Ik vind 210.000 euro een stevig bedrag en had wel behoefte gehad aan een kosten- en batenoverweging. Is het dat geld waard? Het is niet te lezen hoe de verkeersstromen gaan en waar is de tijdswinst?'', aldus De Vries Reilingh.

Daarnaast leefden bij De Vries Reilingh nog andere vragen : ,,zijn de dichtligtijden wel aangepast en hoe interpreteren we wat de gevolgen zijn voor fietsers? Gaat de fietser mee met de auto? Ook de voetgangerssituatie is niet toegelicht. Ook wordt in het rapport gesproken van 800 meter wachtrijlengte. Graag een toelichting.''
CDA-commissielid Te Brake vroeg zich af of al zeker was of de helft van het bedrag wel door de provincie was gedekt. ,,Kan de aanbesteding dan lager worden?'' Ook commissielid Veen (ChristenUnie) klaagde erover dat het een studie vergde om te begrijpen wat er stond. Hoewel hij de verbetering toejuichte voor de wijk west, verbaasde hij zich over het raadsvoorstel. ,,Ik vind niets terug van de wachttijden van de fietsers. Wel van de auto.''
Commissielid Wilhelm (Dorpspartij Ermelo) wilde weten of de VRI wel tot het stationsgebied behoorde. ,,Hoe verhoudt het zich tot de Gemeentelijk Verkeers –en vervoersplan? En wordt de wachtrijlengte echt verminderd met 49%? Waarom staat de wachttijd er niet in? Dat is toch belangrijker dan de lengte.'' SGP-lid Van der Velden vond dit document een valkuil. ,,Waarom staat dit VRI niet gewoon in de begroting? Dan was het al lang en breed gefiatteerd geweest en dan was de gevoeligheid er uit gehaald. Waarom worden dit soort forse bedragen niet opgenomen in de begroting? Is dat om een sluitende begroting te krijgen? Dit lijkt op hap- en snapbeleid. Wie garandeert het resultaat? Software pakketten worden mooi voorgespiegeld en leiden soms tot grote teleurstelling. Voor dit gemeenschapsgeld willen we wel een garantie.''
Ook VVD-commissielid De Haan sloot zich bij de vorige fracties aan. ,,Er is geen duidelijk leesbare samenvatting. Tijdwinst is belangrijker dan wachtrijvermindering. ''

Mansveldgelden

Wethouder Verhagen liet het over aan een van haar beleidsambtenaren om de technische toelichting te geven. ,,De wachttijd bedraagt nu 153 seconden. Die wordt teruggebracht tot 90 seconde, een reductie van 40%. Fietsers zijn niet expliciet genoemd omdat ze met auto's meerijden. Ook voor hen wordt het allemaal sneller, ook al vanwege opgeblazen stroken zodat ze sneller kunnen wegrijden.'' Verhagen : ,,Het gat veel geld kosten maar dat is verantwoord omdat het nog maar de vraag is of het randstadspoor er komt. Dat is voorlopig niet aan de orde. Daarom zijn we nu gekomen met de VRI. Het ministerie is zeer geïnteresseerd en er ligt zogenaamd 'Mansveldgeld' op de plank. Voor Ermelo is het interessant om in de kopgroep te zitten. We praten immers over een oplossing en het gaat met geld gepaard. Pas als het randstadspoor aan de orde is komt dit onderwerp opnieuw op de agenda. Maar dan zijn we vele jaren verder en mogelijk in een andere samenstelling. Straks is er meer nodig bij de komst van het randstadspoor. Tot zolang is de VRI houdbaar. De conclusie van het VRI is dat de wachtrijlengte met bijna 50 procent vermindert. Deze doorstroming betekent een kwaliteitsslag. De computersimulatie is gekoppeld aan de praktijk en heeft zijn diensten al bewezen. Het is een goede investering. We doen een beroep op subsidie van het Rijk. Ook liggen er gelden uit de Regio stationsomgeving, maar daar valt deze VRI niet onder. Wel zullen we in gesprek gaan met de gedeputeerde om een kleine greep hier uit te mogen doen voor de VRI. Ook kan ik me niet voorstellen dat de VRI niet duurzaam wordt uitgevoerd voor dit geld. En als antwoord op de SGP waarom het niet in de begroting staat kan ik antwoorden dat de raad hier eerst een besluit over moet nemen en dan pas in de begroting komt. De raad moet deze twee ton eerst accorderen. Ik durf op een goede uitkomst te vertrouwen en dan gaan we zo snel mogelijk een aanbesteding doen. Als partijen elkaar vinden kan het nog dit jaar en met een beetje pech begin volgend jaar. ''
Voor Van der Velden bleef er ergernis bestaan over het antwoord van de wethouder. ,,Wanneer een weg moet worden vervangen wordt dit ook niet besproken. Is voor dit soort uitgaven geen reserveringsregeling te bedenken? U hoeft het halve kabinet er niet bij te halen en promoten van een VRI is ook niet nodig. Uit de presentatie is niet gebleken dat het allemaal zo geavanceerd en spraakmakend is.''
Wethouder Verhagen zei het te betreuren dat SGP en zij elkaar niet begrepen. ,,In de kopgroep zitten betekent snel resultaat. Er ligt geld op de plank. Ik zie het als een compliment dat het Rijk meekijkt en geld beschikbaar stelt. En dat heeft geen consequenties voor het GVVP. Dat wordt volgende maand vastgesteld. Op termijn komt het randstadspoor maar het VRI zal er niet voor zorgen dat de verkeersstromen wijzigen. Het heeft geen aanzuigende werking. ''
Voor VVD-commissielid De Haan was het duidelijk. ,,De VRI is ten gunste van alle gebruikers en de wachttijd wordt verkort. Kosten 2 ton. We kunnen eindeloos blijven mieren over details. De raad wilde een goede verbinding west en wordt op haar wenken bediend. Een hamerstuk dus.'' De Vries Reiling wilde nog van de wethouder weten of de bomen voortaan niet dicht gaan voordat de trein vertrekt. Verhagen beloofde hierop terug te komen. Ook beloofde ze een beroep te doen op de 'Mansveldgelden' van het Rijk. ,,Maar we hebben er geen garantie op. De twee ton moeten we voorschieten. We hebben er belang bij om het snel uit te voeren.''

 

Bron: ermelovannu.nl