11 mei 2017

Duurzaamheid gaat ons allemaal aan

Niemand zal ontkennen dat het niet goed gaat met onze aarde. We hoeven maar een krant open te slaan of naar de radio te luisteren en we horen of lezen verontrustende berichten over de opwarming van onze planeet. Het wisselvallige weer, de vele overstromingen en tornado’s die steeds heviger te keer gaan spreken voor zich. Hoewel de industriële revolutie ons veel goeds heeft gebracht, zit er ook een keerzijde aan de vooruitgang. Toch zijn er nog genoeg gerenommeerde wetenschappers die van mening zijn dat de klimaatverandering volslagen onzin is. Een van hen is een voormalig wetenschapper van de NASA Professor Les Woodcock. Volgens hem is er geen reproduceerbaar bewijs dat het koolstofdioxidegehalte de laatste 100 jaar is toegenomen. Ook in de Elsevier van januari worden in een artikel de klimaatsceptici afgestoft en op het podium geholpen. Aan de andere kant hebben we bijvoorbeeld Al Core, de oud vice president van Amerika, die zich al jaren inzet om het onderwerp “klimaatverandering” onder de aandacht van het publiek te brengen. In zijn documentaire “An incovenient truth” (een ongemakkelijke waarheid), laat hij zien dat er wel degelijk iets aan de hand is. Toch zullen voor noch tegenstanders ontkennen dat Co2 geen invloed heeft op de opwarming van de aarde, de vraag is echter hoe groot is de invloed. In het eerste nummer van dit nieuwe jaar willen we stilstaan bij het thema duurzaamheid. Vraag is wat houd duurzaamheid in, hoe kijkt de SGP achterban tegen duurzaamheid aan, wat zijn wij bereidt te doen en te laten in het belang van de aarde en als laatste hoe gaat het in onze gemeente op het gebied van duurzaamheid.

Wat houd duurzaamheid in?
Tegenwoordig wordt het woord duurzaam te pas en te onpas in de mond genomen, het is een echt mode woord geworden. Zowel in de maatschappij als in de politiek gaat het vaak over duurzaamheid. Is een gebouw duurzaam? Doet een bedrijf aan duurzaam ondernemen? In huiselijke kring kan er gedacht worden aan duurzaam eten en drinken. Hoelang staan we onder de douche? Zetten we de lichten uit in ruimtes waar we niet zijn, pakken we de fiets of gaan we voor het gemak van de auto en letten we bij het boodschappen doen op duurzaamheid? Maar wat is duurzaamheid eigenlijk? Op deze vraag heeft de World Commission on environment and Development van de Verenigde Naties in het rapport “Our Common future” de volgende definitie verwoord: “Duurzame ontwikkeling is de ontwikkeling die aansluit op de behoeften van het heden zonder het vermogen van de toekomstige generaties om in hun eigen behoeften te voorzien in gevaar te brengen” Oftewel bij ons handelen en wandelen van nu moeten we denken aan de toekomende generaties. Voor ons christenen zou deze definitie uitgebreid kunnen worden met de opdracht die God ons geeft namelijk het rentmeesterschap over de aarde die God geschapen heeft. Als we terugkijken zien we dat met de komst van de industriële revolutie de behoefte van ons burgers steeds groter is geworden. Deze behoefte wordt aangewakkerd door de industrie die “tegemoet” komt aan de vraag van de burgers. Door de komst van nieuwe vervoersmiddelen die in staat zijn om in korte tijd goederen van de ene plek van de wereld naar de andere te kunnen transporteren, is de wereld een klein dorp geworden. Daarnaast hebben we steeds meer geld te besteden, waardoor we steeds meer kunnen en willen. Slimme marketeers overtuigen ons dat we producten nodig hebben die ons leven beter en eenvoudiger maken. Als laatste leven we in een wegwerpmaatschappij, werden vroeger de sokken gestopt, gooien we ze nu in de prullenbak en kopen nieuwe. Het gevolg hiervan is dat onze planeet op alle gebieden wordt uitgebuit. Conclusie we zijn met elkaar mede verantwoordelijk voor de opwarming van de aarde. Daarom zijn we ook met elkaar verantwoordelijk voor de oplossing.

SGP’ers en duurzaamheid
In 2014 is er door Arco Vuik, stagiair aan het wetenschappelijk instituut van de SGP, op verzoek van de fractie in de tweede kamer, onderzoek gedaan naar het thema SGP’ers en duurzaamheid. De fractie in de tweede kamer was benieuwd hoe de achterban van de partij zich bezighoudt met duurzaamheid. In het onderzoek worden SGP’ers bevraagd over: energie, afval, voedsel, vervoer etc. Uit dit onderzoek kwamen verassende resultaten naar voren. Zo werd gevraagd of de deelnemers zich herkennen in een aantal duurzaamheidsgedragingen. De eerste is in welke mate het oud paper gescheiden wordt ingeleverd, 97,8% beantwoord deze vraag bevestigend. Ook op de vraag of de verwarming lager wordt gezet als je langer van huis bent wordt door de meerderheid bevestigend beantwoord. Als het echter gaat over het weigeren van een plastic tas in de supermarkt gaat het percentage naar 29% van de deelnemers. Het grootste gedeelte van de deelnemers heeft graag een stukje vlees bij de warme maaltijd en gelukkig gooien we maar weinig voeding weg. De meeste huizen zijn voorzien van dubbel glas en kleding die niet meer gedragen wordt, wordt hergebruikt. Echter reist er bijna niemand met het openbaar vervoer. Slechts 35,4% van de ondervraagde is bereidt CO2 compensatie te betalen voor een vliegreis. De meeste mensen vinden het wenselijk om afval te scheiden. Toch is maar 45,1% van de deelnemers bereidt om de auto te laten staan om het milieu te sparen. Meer dan de helft vindt tijd, geld en moeite een belemmerende factor om het openbaar vervoer te pakken. Daarnaast vind het overgrote deel van de ondervraagde dat gemeenteleden van hun kerk niet of nauwelijks stimuleren om zuinig met het milieu om te gaan. Gelukkig is iedereen wel bereidt om zijn of haar steentje bij te dragen en vind het overgrote deel dat een beter milieu bij je zelf begint. Toch is iets meer dan de helft van mening dat het milieu probleem wordt overdreven. Als laatste is het grootste gedeelte van de achterban tevreden over de aandacht die de SGP aan het onderwerp duurzaamheid besteed en overweegt 2.6% om op een andere partij te stemmen. Een interessant onderzoek met een boeiende uitkomst.

Wat zijn we bereid te doen?
Zoals al eerder gezegd gaat duurzaamheid niet alleen over de invloed van de mens op het klimaat. Duurzaamheid gaat ook over de dagelijkse dingen en hoe we hiermee omgaan. Het beperkt zich niet tot dubbelglas, muur isolatie en/of het wel of niet aanschaffen van zonnepanelen. Duurzaamheid gaat over wat ik koop, waar ik koop, hoeveel ik koop en waar komen de producten die ik koop vandaan. De mensen van middelbare leeftijd en daarboven zullen ongetwijfeld de sokken stoppende moeder of oma nog kennen. Wie heeft er niet met stukken op de knieën rondgelopen zodat de broek nog tijden meekon. In vrij korte tijd zijn we terecht gekomen in een wegwerpmaatschappij. Met de komst van goedkopen producten uit China en andere goedkoop producerende landen, is het goedkoper een paar nieuwe sokken te kopen dan om deze te stoppen. Dit sluipende proces heeft zich in de afgelopen jaren meester gemaakt van onze manier van denken en handelen. Hierdoor zijn we sneller geneigd iets weg te gooien dan het een tweede bestaan te geven door het te repareren. De industriële revolutie heeft alle gemakken binnen handbereik gebracht. Dankzij de inzet van meneer Ford en anderen, heeft iedereen een auto. Gevolg is dat we steeds sneller voor het gemak gaan en steeds minder geneigd zijn de gezonde alternatieven te pakken. Ook ons eetgedrag is totaal veranderd. We consumeren steeds meer en steeds ongezonder. Doordat steeds meer mensen zich hiervan bewust worden zien we dat steeds meer mensen kiezen voor gezonde biologische voeding. Pakjes en zakjes worden steeds vaker bekritiseerd wat leidt tot verandering van de inhoud door de fabrikanten. Duurzaamheid leeft en zet ons tot nadenken hoe we in ons persoonlijk leven omgaan met het door ons door God gegeven rentmeesterschap.

Duurzaamheid en de gemeente Ermelo
Ook in de plaatselijke politiek is duurzaamheid een vast thema op de agenda. Hoewel het dan vaak gaat het om grotere vraagstukken. In hoeverre moet het afval gescheiden worden door de inwoners van ons dorp, of wordt dit gedaan door de afvalverwerker. Welke eisen stellen we aan de openbare gebouwen die gebouwd worden, moeten deze klimaat neutraal zijn of Co2 neutraal? In het eerste geval worden er veel strengere eisen gesteld die de nodige kosten met zich meebrengen. We hebben inmiddels een Energie winkel in Ermelo waar burgers zich kunnen laten informeren over subsidies voor isolatie en wat de mogelijkheden zijn voor het plaatsen van zonnepanelen. Hiernaast heeft de gemeente Ermelo haar eigen milieu doelstellingen die gehaald moeten worden. Lukt dit met zonnepanelen of moeten er toch windmolens komen. Zo ja zijn windmolens wel rendabel of moet er gezocht worden naar alternatieve schone energie bronnen. Zomaar wat vragen waar we als gemeente wat van moeten vinden.

De SGP fractie
Als SGP fractie zijn we ons terdege van bewust dat wij over deze onderwerpen een standpunt moeten innemen. Regeren is vooruitzien en daarom moeten we nu al nadenken hoe we in de toekomst ons dorp van energie willen voorzien. Daarnaast worden we telkens geconfronteerd met de eisen die we aan de gebouwen in ons dorp stellen. Zoals aangegeven moet je je afvragen of een gebouw klimaat neutraal moet zijn. Moet de gemeente scholen voorzien bij nieuwbouw van zonnepanelen of is de school hier zelf verantwoordelijk voor. Is een verandering van het gemeentehuis noodzakelijk of is dit weggegooid geld. Zomaar wat onderwerpen die de revue passeren. Als fractie zijn we ons bewust van onze opdracht om rentmeesters te zijn voor onze gemeente. Dat wil niet zeggen dat de fractie met alle mode verschijnselen meegaat. Daarnaast is het bij elke afwegingen belangrijk de verantwoordelijkheid daar te laten liggen waar hij thuis hoort. Het is belangrijk om weloverwogen beslissingen te nemen en niet door te slaan in uiterste, daar is het milieu niet bij gebaat en de financiën van de gemeente ook niet.

Ermelo, Bert van der Garde