31 oktober 2017

Drugs: Maak jij je er druk om…?

De fractie van SGP Ermelo in ieder geval wel! Daarom diende ons raadslid Snoek samen met de raadsleden Van der Weide (CDA) en Spoelstra (CU) op 20 april een motie in voor meer onderzoek naar drugsgebruik in Ermelo. Aanleiding vormden verschillende signalen van maatschappelijke instellingen en burgers over drugsgebruik door kwetsbare doelgroepen. De motie veroorzaakte nogal wat maatschappelijke discussie. Zelfs een landelijke televisieploeg kwam ervoor naar Ermelo. Niettemin gaan de christelijke raadsfracties uit de Ermelose raad door met het thema drugs. Op 8 november wordt een gezamenlijke thema-avond georganiseerd.

Zorgelijke ontwikkelingen

Uit de Drugsmonitor 2016 van het Trimbos Instituut is gebleken dat het gebruik van (hard)drugs onder Nederlanders nog altijd stijgt. Die zorgelijke ontwikkeling wordt ook in Ermelo waargenomen door maatschappelijke organisaties, zoals zorginstellingen, scholen en de politie. Daarnaast is ook een groei zichtbaar van het aantal met drugs samenhangende problemen. Daarbij kan men denken aan de negatieve gevolgen voor de persoonlijke gezondheid, de leefbaarheid van de buurt en de openbare orde en veiligheid in de gemeente.

Om in kaart te brengen hoeveel en welke soort drugs er wordt gebruikt, kan een rioolwateronderzoek worden uitgevoerd. Gemeenten elders op de Veluwe en daarbuiten hebben daar ervaring mee. Het onderzoeken van rioolwater is relatief eenvoudig en snel uit te voeren. Bovendien zijn de kosten relatief laag. Drugs die veel binnen de Ermelose instellingen worden gebruikt, kunnen bovendien worden uitgezonderd van het totaalplaatje om een vertekend beeld te voorkomen.

Samenwerking met maatschappelijke organisaties

Naast het rioolwateronderzoek willen SGP, CDA en CU ook een onderzoek uitvoeren onder maatschappelijke organisaties. Daaruit zou moeten blijken welke typen drugsgebruikers er zijn en wat de samenhangende problemen zijn. Instanties waarmee de gemeente kan samenwerken, zijn UWOON, Welzijn Ermelo, GGD, Tactus, Groevenbeek, basisscholen, Ermelose Jongerenraad, Groot Emaus en het Centrum voor Jeugd en Gezin. Als de resultaten bekend zijn, kunnen die worden gerapporteerd aan de gemeenteraad. Bovendien geldt ook hier: voorkomen is beter dan genezen. Voor drugspreventie en communicatie over drugs kan de gemeente zich in samenwerking met maatschappelijke organisaties en scholen richten op leerlingen uit het middelbaar onderwijs en, niet minder belangrijk, hun ouders.

Commotie over de motie

De motie is in april aangenomen met twaalf stemmen voor (SGP, CDA, CU) en 9 stemmen tegen (PE, BBE, VVD). Na de stemming liet de kritiek niet lang op zich wachten. Raadslid René Arts van Progressief Ermelo schreef op de site van zijn partij een column die veel werd gelezen en gedeeld. De landelijke commerciële zender SBS6 pakte dit bericht op en verscheen op 13 mei met een cameraploeg in Ermelo. Onder anderen René Arts kwam aan het woord over de kwestie, alsmede wethouder Laurens Klappe (PE). De wethouder gaf aan dat het college de motie heeft ontraden, maar wel tot uitvoering zal overgaan. Van de indieners van de motie is niemand door het programma geïnterviewd.

Hoe men ook over de uitzending denkt, het feit dát het rioolwateronderzoek zoveel tongen losmaakt, geeft wel aan, geeft aan dat ‘drugs’ een thema is dat leeft. Omdat de indieners van de motie graag wilden samenwerken met de gemeente Putten, is door de Puttense partij Gemeentebelangen het rioolwateronderzoek in de raadsvergadering van juni aan de orde gesteld. Het college van onze buurgemeente handhaaft echter het afwijzend standpunt. Toenmalig wethouder Ard Kleijer (CU) reageerde ronduit fel na een telefoongesprek met de Ermelose wethouder Klappe: “Ik heb tegen hem gezegd dat wanneer hij geld in het water wil gooien, hij dit beter in het water van het zwembad kan doen.”, aldus een citaat op de website van De Puttenaer. Ook zou het onderzoek dat in Nijkerk is uitgevoerd, niets hebben opgeleverd. Vanuit de Puttense politiek is er dus helaas geen steun voor samenwerking.

Rioolwateronderzoek wel van toegevoegde waarde

Hebben de tegenstanders van rioolwateronderzoek dan geen gelijk? Dat valt nog te bezien. Op de website van het Trimbos Instituut stelt drugswetenschapper Tibor Brunt inderdaad dat rioolwateronderzoek een methode is die niet op iedere vraag antwoord kan geven. Er blijven altijd nuanceringen waarmee men rekening moet houden, zoals mogelijke dumpingen. Bovendien geeft het onderzoek niet weer van wie de resten precies afkomstig zijn. Het is dus één van de manieren waarop onderzoek uitgevoerd kan worden.

Dat is ook precies wat met de motie ‘aanvulling gemeentelijk drugsbeleid’ wordt beoogd en waar de critici aan voorbijgaan. Er komt namelijk, naast het rioolwateronderzoek, wel degelijk een onderzoek onder maatschappelijke organisaties. Daarnaast wordt er actief ingezet op preventie onder de jeugd en voorlichting onder ouders. Bovendien is er straks landelijke wet- en regelgeving die de gemeente mogelijkheden geeft om harder op te treden op plaatsen waar drugsgebruik en –handel plaatsvindt. De indieners van de motie beweren helemaal niet dat met rioolwateronderzoek alle vragen in één keer zijn opgelost. Er ontstaat een beeld van de grootte van het probleem dat moet worden aangepakt en geeft aan waar we nu staan. Het idee is, dat dit nog weleens erger zou kunnen zijn dan menigeen vermoedt.

Berichtgeving wijst op probleem

Wie de lokale berichtgeving volgt, kan merken dat het drugsprobleem veelvuldig aan de orde komt. Drugsgebruik is dus (helaas) geen ver-van-ons-bed-show die zich afspeelt in plaatsen als Spakenburg, Volendam en Urk of regio’s als de Brabantse Kempen. Om enkele berichten uit de omgeving te noemen:

• Tweet wijkagent: “Zowel het rijden onder invloed van #harddrugs als het bezit van 1,5 liter #GHB zorgen voor en aanhouding en overnachting op het bureau. (24 september 2017)
  • Bewoners Parc Viventra vrezen ‘spoedzoekers’ (Ermelo van Nu, 20 september 2017). In het betreffende artikel geven bewoners aan last te hebben van “hangjongeren, die rotzooi trappen met drank en drugs”.
  • Tweet wijkagent: “Meerdere telefoons, waaronder prepaidjes, icm aangetroffen drugs (de witte bolletjes) zijn ’n sterke indicatie voor dealen. #Ermelo (11 september 2017)
  • Tweet wijkagent: “Afgelopen nacht wederom een #harddrugsdealer in #Ermelo aangehouden. Afkomstig uit #Utrecht. Klanten op de #Veluwe. #levendige handel. (11 september 2017)
  • Tweet wijkagent: “Deze uit #Ermelo afkomstige en in #Putten actieve #harddrugsdealer kan een dwangsom van duizenden euro’s verwachten. Ook @Het_OM aan zet. (9 september 2017)
  • Harderwijkse harddrugsdealer aangehouden (Ermelo van Nu, 17 augustus 2017). De man werd aangehouden na afloop van de Zomeravondbraderie.
  • Minderjarige drugsdealer opgepakt in café in Ermelo. (De Stentor, 6 augustus 2017). De jongen had de leeftijd van 16 jaar.

Thema-avond 8 november

Het thema drugs verdient daarom blijvende aandacht in de Ermelose politiek. Het is een maatschappelijk probleem, waar we als burgers allemaal direct of indirect hinder van ondervinden. Zo zijn er ook berichten bekend van drugsnaalden die op schoolpleinen worden aangetroffen en overlast in verschillende Ermelose wijken. Om met elkaar over het thema door te praten, organiseren de Ermelose kiesverenigingen van SGP, CDA en CU een thema-avond over drugs op D.V. woensdagavond 8 november, van 19:30 uur tot 21:30 uur in de Immanuelkerk. Het thema van de avond is: “Drugs, maak jij je er druk om?” Aanmelden kan onder meer via een link op onze site: https://ermelo.sgp.nl/actueel/drugs-maak-jij-je-er-druk-om/7176.

Onder de aanwezigen zijn vertegenwoordigers van Tactus Verslavingszorg, Moedige Moeders en ervaringsdeskundigen. Tactus Verslavingszorg streeft ernaar om de risico’s van middelengebruik en verslavingsgedrag voor gezondheid en veiligheid van haar doelgroepen en de samenleving zoveel mogelijk te beperken. Daarbij staat de vraag van cliënten en patiënten centraal. Iemand wordt niet behandeld als een verslaafde, maar een mens met een verslaving. De organisatie gelooft in de eigen kracht van mensen als basis van herstel. Tactus richt zich naast drugs ook op verslavingen aan alcohol, gokken, roken en gamen. De dichtstbijzijnde vestiging van Tactus bevindt zich aan de Burgtstraat 2 in Harderwijk.

Moedige Moeders is begonnen als initiatief van moeders van drugsgebruikende Volendamse jongeren. Op hun site wordt daar het volgende over gezegd: “De moeders konden niet langer lijdzaam toezien hoe de drugs hun kinderen ten gronde richten en wilden hun lot in eigen hand nemen.” (…) “Moedige Moeders richt zich met haar activiteiten op de gemeente Edam-Volendam. Het oprichten van vergelijkbare initiatieven in andere gemeenten zal door die gemeenten en/of moeders zelf opgepakt moeten worden. Moedige Moeders wil en kan daar natuurlijk wel als voorbeeld dienen.” Volgens de site www.moedigemoeders.nl zijn er inmiddels al “Moedige Moeders” in Aalburg, Bergeijk, Dedemsvaart, Den Haag, Drimmelen, Goeree-Overflakkee, Hoeksche Waard, Lisse, Nijkerk, Rucphen, Soest, Spakenburg, Twente en Urk.