19 september 2014

Doek valt voor 'lanensoap'

ERMELO – Het politieke handelen rondom de lanen aan de Harderwijkerweg kreeg al eerder de naam 'soap', maar werd vanavond tijdens de commissievergadering ook als klucht of zelfs drama betiteld. Het college van B&W besloot begin deze maand dat de lanen aan de Harderwijkerweg dicht blijven.

Het college zal het dossier, wat begon in 2007, definitief sluiten. Niet zonder dat de verschillende raadsleden zich nogmaals wilden uiten over de gang van zaken. Hugo Weidema (VVD): ,,Inhoudelijk kunnen we er van alles van vinden. Er zit een heel stuk geschiedenis aan dit dossier. Politieke inzichten zijn veranderd. Maar wat zo gevoelig ligt is dat, na de motie die is aangenomen, op een regenachtige zondagmiddag werd besloten dat de lanen dicht blijven. Althans, dat is de uitstraling die er is en daarmee tast u de geloofwaardigheid van de gemeentelijke politiek aan." Weidema vindt dat het college hiermee geen recht doet aan de gevoelens die er leven. En dat het richting de raad gebracht is als een fait accompli.
Ook de SGP vindt dat het college de Ermelose politiek een slechte dienst bewijst. ,,Zo zijn zelfs de meest trouwe kiezers straks niet meer naar de stembus te slaan," reageert Leo van der Velden. ,,Mensen zijn het echt zat en snappen het niet meer. De wijze waarop dit besluit is genomen, gaat mij aan het hart en daar is het CDA mede debet aan. Laten we eens over onze schaduw heen kijken."

Buurt verlost van dilemma

Wethouder Laurens Klappe geeft als argument aan dat er na de raadsverkiezingen en de coalitievorming er een nieuwe politieke realiteit is ontstaan. ,,Het college heeft overigens altijd een rechte lijn gevolgd," zegt hij. ,,De raad heeft een ander besluit genomen dan dat het college voorgesteld heeft." Bij het nemen van het besluit is gebruik gemaakt van een politieadvies en het advies van de ambtelijke organisatie. Het advies kreeg echter vanwege een bezwaarprocedure het stempel 'vertrouwelijk'. ,,Als we dit vertrouwelijke advies breed zouden delen, zou dit de rechtsgang in de weg staan." Vanavond is besloten de voorlopige geheimhouding op te heffen. ,,Omdat ons college over dit onderwerp nu een definitief besluit heeft genomen, vervalt daarmee de noodzaak tot langere geheimhouding," aldus de wethouder.
Toch is Van der Velden niet tevreden over de manier zoals er gecommuniceerd is. ,,We hebben 'de buurt verlost van een dilemma'. Er is een mail uit de kast getrokken en dat heet een 'vertrouwelijk advies'. Ik zeg: haal eerst het 'vertrouwelijk' eraf zodat iedereen zich een mening kan vormen. En laten we dan besluiten. Mijn voorstel is lanen open." Ook Han Wilhelm (BurgerBelangen) legt zich nog niet neer bij het collegebesluit. ,,Voor een restaurant aan de Harderwijkerweg is een uitzondering gemaakt, maar voor de huisartsen wordt dit consequent afgewezen. En hoe gaan we om met het Sterrenboswegje?" Raadsleden spreken bij dit dossier van een klucht, een soap en een drama.

'Stop deze soap'

,,De term blijspel heb ik nog niet gehoord," reageert wethouder Klappe. ,,Of het allemaal uit te leggen valt, ik denk dat dit lastig is. Zeker voor mensen die niet ingewijd zijn. In principe is alles openbaar waar het college mee bezig is, maar het kan zijn dat er andere belangen zijn. Nu het politieadvies niet meer onderdeel van een procedure is, kan daarmee de vertrouwelijkheid, zoals gezegd, worden opgeheven." De verkeersveiligheid zou volgens het college afnemen als de lanen weer worden opengesteld. De politie heeft als argument opgevoerd dat er duidelijk lagere ongeval cijfers zijn sinds de lanen zijn afgesloten. Voor het college is het einde discussie. ,,Wat er in dit geval ook besloten wordt, er zullen altijd voor- en tegenstanders zijn," besluit Klappe. ,,Laten we stoppen met deze soap."

Bron: Ermelovannu.nl