19 oktober 2016

'Democratisch proces met voeten getreden'

Vertrouwen bij de raad ontbreekt

ERMELO - Afgelopen donderdagavond liepen de gemoederen tijdens de raadsvergadering hoog op. Allereerst vanwege de onderwerpen op de agenda, maar ten tweede omdat een aantal raadsleden het gevoel heeft dat het college solistisch bezig is. ,,Het college ziet de raad als klapvee. We mogen slechts applaudisseren als de wethouders plannen presenteren,” stelt raadslid Bart van der Knaap (BBE). Volgens Leo van der Velden (SGP) wordt het democratisch proces met voeten getreden en wordt daarmee de democratie buiten de deur gezet.

Van der Velden:,,We hebben in Ermelo zes 'soort van wethouders' (collegeleden) die het met wellicht de beste bedoelingen hoe dan ook voor het zeggen willen hebben (red. vier wethouders, de burgemeester en de gemeentesecretaris), maar de raad is het hoogste orgaan, gekozen door de burger! Dat wordt vergeten en inmiddels zwaar ondermijnd.” Het gevolg daarvan is dat vertegenwoordiging van het volk niet meer kan functioneren zoals het bedoeld is, en de consequenties hiervan zijn voor de bewoners van de Koperwiek helaas pijnlijk duidelijk geworden. We moeten terug naar de rolverdeling die de wet in Nederland voorschrijft. Zolang er in de plaatselijk politiek mensen zijn die niet zoveel op lijken te hebben met het democratische proces zal de strijd alleen maar verharden. Dat zie je internationaal, maar ook hier in Ermelo." Volgens de fractievoorzitter van de SGP zijn er twee opties; meebewegen of vasthouden. ,,Ik hoop de kracht te mogen ontvangen om in het belang van ons dorp het laatste te doen. Het is een machtsstrijd.”

Achterkamertjespolitiek

Een aantal raadsleden had donderdagavond meer informatie tot zijn beschikking. Dat voelt voor de anderen niet goed. Daarbij is het een aanbesteding op basis van Engenering&Construct en nu wordt er al invulling gegeven aan de uitvoering. René Arts van Progressief Ermelo wil echter niet spreken van achterkamertjespolitiek. ,,Ons standpunt is een recht verhaal en dat willen we consequent uitdragen. Wij zijn heel erg van de bomen en vinden dat op de locatie van de Koperwiek een goed compromis.” Arts is overigens niet gecharmeerd van de aanbestedingsvorm. ,,Dat is fout geweest en daar is niemand blij mee.” De fractievoorzitter van PE weet ook wel dat er soms dingen mis gaan. ,,Ik heb daar donderdag ook een opmerking gemaakt toen het ging over de 4,5 miljoen euro, bedoeld voor de renovatie van het gemeentehuis. De wethouder zei dat het college hierover gaat. Maar wij moeten daar toch kaders voor stellen en geld vrij geven. Soms moet je op je strepen gaan staan. Dat leidt wellicht tot irritatie en frustratie.”

Machtsverhouding

Ook de fractievoorzitter van de ChristenUnie Ruud van Eijle snapt dit gevoel. ,,Soms lijkt het of alles al geregeld is. Dat komt ook door de machtsverhouding binnen de raad. Het CDA heeft met zeven zetels niet veel steun nodig om plannen erdoor te krijgen. Het is veel gezonder voor het geheel als je als partij ervoor moet knokken.” Van Eijle meldt dat de afstand tussen politiek en burgers nog nooit zo groot is geweest. ,,Dat is heel vervelend want we hebben een volksvertegenwoordigende rol.” Volgens hem is het lastig om feiten en gevoel hierin te scheiden. ,,Welke partij het ook is, als je zo machtig bent, dan maakt het niet uit of het in de wandelgangen, in achterkamertjes of in de raad wordt besproken.” Wat hij betreurt is dat het nu gaat over de discussies en niet meer over de inhoud. Désirée Meijsen (VVD) wil het geen dieptepunt noemen, maar dat het aan vertrouwen ontbreekt is wel duidelijk. ,,Ik denk dat dat komt door de historie. Dat er in het verleden een aantal dingen zijn misgegaan en dat men daarom dingen zeker wil stellen. Overigens zit er veel in ‘gevoel’.” De VVD fractievoorzitter doelt hiermee ook op de houding van de grootste partij. ,,Het is vooral jammer dat het zo gaat. Maar ik heb heel veel plezier in mijn raadswerk, wel is het pittig en divers. Ik kan gelukkig met het hele college goed door een deur.”

Raadsgriffier

Overigens keurt ook Meijsen het niet goed dat het CDA eerst toegezegd had mee te gaan in het amendement en dat er donderdagmiddag besloten is dit terug te draaien. ,,Het mag natuurlijk ook niet zo zijn dat sommige partijen meer informatie hebben van de wethouder.” In petit comité, zo noemt Van der Knaap het. ,,Het bestuur bestaat in principe uit drie gremia, de ambtenaren, het college en de raad. Die drie moeten geschakeld zijn, maar dat lijkt nu mis te gaan.” Hij pleit voor een veel sterkere rol voor de raadsgriffier. ,,We zouden dan als raad met een budget onafhankelijk advies kunnen inwinnen van experts. En dat is goed als het gaat om grote projecten. En we krijgen nog bijvoorbeeld Calluna en het huis van Bestuur&Cultuur.” Volgens Arts ligt er vooral een rol voor de Rekenkamer. ,,Ik zou er wel eens over willen stoeien of de griffie niet meer een coachingsrol moet hebben. Want wat is nou het juiste moment om een motie in te dienen en wanneer moet je een punt steviger doorzetten? Als Progressief Ermelo proberen we hier regelmatig wat uit te halen.”

Proces

Dick te Brake wil wel zijn zegje doen voor wat betreft de Koperwiek. ,,Het is een proces van anderhalf jaar. We hebben geluisterd naar bewoners en het compromis zoals het er nu ligt, is het best haalbaar. Ik wil de raad zeker niet betitelen als klapvee, want we hebben veel aanwijzingen aan het college gegeven en die hebben er zeker wat mee gedaan. Ook het college zelf heeft een aantal dingen aangepast en deze is sturend bezig. We moeten dan ook nog eens zorgvuldig kijken of Engineering&Construct wel de passende formule is geweest voor een dergelijk project.” Als het gaat om macht in de raad zegt Te Brake: ,,Het is zuur voor degenen die niet zoveel zetels hebben. En het is onzin dat we er niet voor hoeven knokken.”

Bron: Ermelovannu.nl