9 december 2013

De SGP en Kwetsbaarheid

Over het Sociaal domein is door de SGP naar voren gebracht:

In allerlei toonaarden is al gezegd dat de wijzigingen en transities in het sociale domein een grote impact hebben op zowel de gemeenten als de burgers. Gelukkig kan van Ermelo gezegd worden dat we goed op koers liggen, maar vele onzekerheden blijven, juist ook financiëel.

De Raad heeft uitgesproken dat diegenen die werkelijk zorg nodig hebben, het ook moeten kunnen krijgen; en nu schrijft u in de aanbiedingsbrief: ‘Mensen die zich in een kwetsbare fase van hun leven bevinden, kunnen ondersteuning krijgen, waar mogelijk in collectieve vorm en waar nodig individueel’. Hier is de SGP zeer verheugd over, namelijk dat Ermelo de nek wil uitsteken om juist hen die in een zeer kwetsbare situatie leven, alle ondersteuning te geven. En wat is dan kwetsbaarder dan het ongeboren leven? Hoe denkt het college hier verdere invulling aan te geven? De SGP wil daartoe alle steun toezeggen, ook als dit financiële offers vraagt. Hierop kwam, zelfs niet in tweede instantie, geen enkele reactie vanuit het college, zodat we bij stemverklaring hierover onze treurnis moesten vertolken. Het meest zwakke en beschermwaardige leven wordt dus uitgesloten van hulp. Het zou mooi geweest zijn als Ermelo hulp had toegezegd aan bijvoorbeeld de VBOK. De victorie zou bij Ermelo begonnen zijn. Maar nu geen enkele reactie, dat tekent toch het college (en de Raad, want er kwam alleen een afwijzende reactie van het CDA). Aan het meest beschermwaardige wordt (bewust?) voorbijgegaan, want de stelling in de aanbiedingsbrief is toch helder? Of is de abortuspraktijk al zo gewoon geworden, dat we niet meer tegen de stroom in wensen te gaan? Het blijft de SGP verbazen dat er, ook na herhaald aandringen, geen reactie kwam van het college.

Uiteindelijk heeft de SGP tegen de onderdelen Sport, Kunst en Cultuur gestemd.