10 juli 2015

De Raad over 'Gemeentelijk Verkeer- en Vervoerplan'

Wethouder: 'Burgers Horsterweg blijven op piketpaaltjes zitten'

ERMELO - De gemeenteraad van Ermelo stemde donderdagavond unaniem in met de uitvoering Gemeentelijk Verkeer- en Vervoerplan met het daarbij beschikbare  bedrag van 5,6 miljoen euro. SGP legde een stemverklaring af dat laadpalen niet door de gemeente Ermelo moeten worden geplaatst, omdat dit niet een taak van de gemeente zou zijn. Opvallend was dat over de definitie 'luisteren' verschillend werd gedacht.

Veel fracties, zoals VVD, CDA, BBE en CU noemden het Groene Kruispunt en refereerden aan het advies van de Ermelose Jongerenraad dat dit 'levensgevaarlijkste kruispunt van Ermelo' zo spoedig mogelijk aangepakt moest worden door middel van de aanleg van een rotonde. Alleen SGP nam dat advies - later op de avond tijdens het behandelen van de kadernota - met een korreltje zout. ,,We moeten oppassen dat we niet alle kruispunten van Ermelo als 'levensgevaarlijk' betitelen.  Je schrikt er ook van hoe de verkeersregels door fietsers daar niet worden nageleefd. Soms zie je de schooljeugd met zijn zevenen tegelijk oversteken dat is pas gevaarlijk.''

Wensen en kritiek

Er waren ook tal van wensenlijstjes en kritische noten richting het college. Ronald van Veen (CU) waarschuwde dat burgers niet altijd goed op de hoogte waren van de werkzaamheden. ,,Communiceert u goed met hen.'' Hij vond ook dat niet alle speerpunten waren overgenomen uit het coalitieakkoord. ,,Maak daar ook vaart mee.'' Frans Snoek (SGP) vroeg naar de zandwegennota. ,,Daar wordt halsreikend naar uitgezien.'' Laadpalen plaatsen was geen overheidstaak. ,,Daar zijn wij tegen.'' Hij noemde het teleurstellend dat na zoveel jaren praten, de Horsterweg nog niet veiliger en stiller zou worden. ,,Overal wordt geld aan besteed, maar vooral niet aan de Horsterweg.'' Bea van 't Hul pleitte voor de ontbrekende schakels in het fietspadenplan en gaf het college mee met de buurt meerdere varianten te onderzoeken. Ook wilde ze weten wanneer nu de blauwe zone uitgebreid zou worden. ,,Pas dan kunnen we beoordelen hoe het zit met de parkeerbenodigheid. '' Ook zij vroeg aandacht voor de zandwegen.

Fietsers

Ook Mariëlle Kuijpers vroeg aandacht voor de fietsers. ,,Bij de Margrietrotonde komen zij een meter te kort en in de Stationsstraat is de auto te gast, maar de fietsers moeten slalommend over hobbels en putdeksels. Het is daar gevaarlijker geworden voor fietsers. Ook de VRI op de Dr. van Dalelaan werkt niet voor fietsers. We willen de fietser graag serieus nemen, maar we zien een opeenstapeling van missers.'' Ze zei dat de bewoners van de lanen niet zaten te wachten op een opwaardering tot 50 km. ,,Straks is iedereen ongelukkig in Ermelo, de bewoners van de Horsterweg waarnaar niet geluisterd is, maar ook de bewoners van de lanen zijn dan ongelukkig Dat kan niet de bedoeling zijn.'' Dick te Brake (CDA) echter vond dat het eerlijker was wanneer het verkeer over alle wegen werd verdeeld. ,,Het is niet eerlijk om de Horsterweg op te laten draaien in hoge mate voor het verkeer en andere wegen die prima geschikt zijn, te ontzien.'' Hij pleitte voor ontsluiting Groot Horloo op de Groene Zoomweg. ,,Harderwijk heeft aangegeven te willen meewerken.''

Najaar

Wethouder Jan van Eijsden verklaarde dat de zandwegennotitie en de blauwe zone in het najaar op de agenda stonden. ,,Over de rotonde Groot Horloo hebben wij nog geen standpunt. We wachten het buurtplan Horst & Telgt. Maar vooralsnog ziet het er naar uit dat het initiatief van de raad moet komen.''  De kritiek van BBE dat er niet geluisterd zou zijn naar bewoners, pareerde hij door te stellen dat er van af het begin af aan duidelijk piketpaaltjes waren geslagen: geen 30 km, geen grondaankopen en geen fluisterasfalt. BBE is de enige die tegen 50 km is geweest. Het valt me tegen van SGP dat zij komt met motie fluisterasfalt. We hebben steeds aangegeven dat het logisch is dat dit opnieuw bekeken wordt wanneer de weg opnieuw ingericht wordt. Maar niet nu. De weg is niet versleten en opbreken betekent kapitaalvernietiging. De motie steunen is zeer ongewenst, want dan moeten we andere wegen weg laten en de portemonnee flink trekken.'' Snoek was het daarmee niet eens. ,,Bij de Julianalaan worden de zaken toch ook teruggedraaid. Dat is ook kapitaalvernietiging. En wanneer is er dan groot onderhoud nodig aan de Horsterweg?'' De wethouder wist het niet. ,,Dat kan over twee jaar zijn, maar ook over acht jaar. We hebben een methodiek die goed werkt door de wegen om de paar jaar te schouwen, dat gebeurt tegelijk voor het riool en het groen, een professionele manier.'' Volgens Ronald van Veen had de heer Kortrijk in de commissie 5 jaar genoemd. De wethouder: ,,Wat de heer Kortrijk heeft gezegd is niet van belang. We hebben de methodiek uitgelegd. Dat kan dus ook  acht jaar zijn.''

Luisteren

Over de defintitie 'luisteren' ontspon zich een debat. Duidelijk was dat luisteren naar burgers voor de ene fractie wat anders betekende dan voor de ander. Ronald van Veen vond dat het college wel geluisterd had naar de burgers. ,,De definitie van luisteren is aanhoren, maar wat verstaat BBE er dan onder? Mariëlle Kuijers: ,,Voor ons is luisteren meer dan alleen aanhoren meneer Van Veen. We behartigen de belangen van burgers, luisteren is ook horen waaraan zij behoefte hebben.'' Ze stelde vervolgens voor om de kosten die niet nodig zouden zijn door de Horsterweg niet op te waarderen, te gebruiken voor fluisterasfalt op de Horsterwg.'' Te Brake: ,,Wij hebben geluisterd naar alle burgers van Ermelo, die willen een eerlijke verdeling van het verkeer. Luistert u dan alleen naar de bewoners van de Horsterweg?'', wilde hij weten. Kuijpers wilde natuurlijk ook naar alle burgers luisteren: ,,Maar in dit geval komen wij voor de burgers van de lanen op.''

Boosheid opzoeken

Wethouder Van Eijsden vond dat de burgers van de Horsterweg zelf hun boosheid en verdriet opzochten door categorisch te blijven zitten op de piketpaaltjes. ,,Je weet waar je aan begint. De piketpaaltjes zijn twee jaar geleden geslagen. We hebben als college goed geluisterd, maar een aantal dingen gaan we niet doen. Bovendien voorziet de dekking zoals BBE die voorstelt, niet in de motie van SGP.  De motie zie ik als een belediging voor de bewoners van de Horsterweg. Dan zouden we tussen neus en lippen fluisterasfalt moeten doen als college. Dat wil ik u ontraden.''

De motie van SGP kreeg slechts steun van BBE. Vervolgens werd de uitvoering GVVP met het genoemde bedrag van 5,6 miljoen unaniem aangenomen, met stemverklaring over de laadpalen van SGP.