11 juli 2024

De Kadernota en dan?

Algemene Reserve.

Voorzitter toen ik ooit hier in de raad kwam werd gezegd: “Alles dekken uit de algemene reserve, dat doen we niet meer. Dat is oude politiek.” En ik als nieuw raadslid nam het grif over.

Maar wat zien we in deze Kadernota. Als ik via de zoekfunctie “Algemene Reserve” intik komen er 19 treffers. 19! Ik heb geen post kunnen ontdekken die niet via de Algemene Reserve wordt gedekt. Bij de vele moties idem dito. Ja zo raakt ons spaargeld op den duur wel op. Het is een Algemene Reservenota. We missen visie en beleid. We zien wel ad hoc beleid.

In het coalitieakkoord is afgesproken dat “voorstellen voor nieuw beleid worden voorzien van een financieel plan waarin beschreven staat wat de kosten zullen zijn en uit welk ‘sub programma’ dit betaald gaat worden. Financiering van nieuw beleid vindt binnen het eigen ‘sub programma’ plaats en is budgetneutraal tenzij we anders beslissen.”

Financiële overschotten?

Wat vindt het college er zelf van dat jaarlijks een financieel overschot blijft? Wat zijn de effecten hiervan? Wie zijn hiervan de dupe om het maar zo te noemen? Het geld dat overblijft is nl. bedoelt om uit te geven. Een plus betekend dat er zaken zoals bijv. woningbouwprojecten niet zijn uitgevoerd. Wie maakt dan de keuzes wat wel of niet wordt uitgevoerd?

Brede welvaart

Wat is de visie van Ermelo? Wat is de integrale benadering van onderwerpen als economie, leefbaarheid, arbeidsmarkt, wonen, energie etc.

Een term die ik deze week tegenkwam is ‘Brede Welvaart’ Dit is geen term waar de gemeente op gestuurd of afgerekend wordt, maar wel een term die je dwingt om op een integrale wijze te denken.

Bezuinigen.

Nooit populair. Wel nodig. Maar ja waarop dan bezuinigen?

Concentreer op kerntaken van de gemeente. Bezuinig op ‘luxe.’

Als SGP zeggen we al jaren denk na over bezuiniging op sport. Maar daar zijn we één van de weinigen in. Wat dat betreft hebben we een positieve grondhouding tegenover de taakstelling van € 700.000 op sport. Maar ja die taakstelling staat pas voor 2027.

Dat betekent in de nieuwe raadsperiode. Vraag: Hoe ziet het college dit concreet voor zich?

En verder? De toeristenbelasting maar omhoog? Maar om nu te zeggen dat dit goed is gegaan in de communicatie met de betrokkenen. Sterker nog. Soms zelfs geen communicatie. Dat moet toch beter mensen.

Woningbouw

“Wonen in Ermelo, wie wil, dat nu niet,” aldus de slogan van het CPO In Vogelvlucht in Horst destijds. Zelf voegen wij daaraantoe. “Blijven wonen in Ermelo, wie wil dat nu niet?” Nou veel jonge en oudere Ermeloers wel hoor.

Waar blijft de grootschalige woningbouw? Dat is een concreet voorbeeld van langetermijnvisie na 2030. Vorige week is ons toegezegd in september met meer duidelijkheid te komen. Laat het dan ook komen!

Het eerste wat na de verkiezingen in 2022 gebeurde was dat onder (andere de coalitiepartijen) het voorkeursrecht gemeente van tafel haalden. En nu na twee jaar zijn we nauwelijks verder gekomen. De partijen die hiertegen gestemd hebben, zullen toch wel spijt hebben.

Recent stond er een stand van zaken in de krant wat het college na twee jaar allemaal bereikt heeft. De kenners valt hierbij vooral op dat dit heel veel uitwerking is van aangenomen voorstellen in de vorige raadsperiode. Dat geeft natuurlijk niet. Dat moet zelfs. Want het werk en besturen in de gemeente moet altijd doorgaan! Welk college of welke raad er ook zit.

Toevoeging:

Van de vier ingediende moties werden er drie (unaniem) aangenomen:

- Versnellen Inventariseren slechte stoepen

- Begrazingsplan heideterreinen Houtdorper- en Speulderveld

- Indicatief haalbaarheidsonderzoek transformatie Kerkdennen.

Verworpen motie:

-afschaffen fractievergoeding

Buitengebied en heideterreinen

We zouden graag zien dat de visie in het buitengebied van Horst met voorrang wordt opgepakt in de Omgevingsvisie 2.0.

Er komt gezien alle ontwikkelingen zoals het bedrijventerrein, en woningbouw heel wat op het gebied af. Graag een reactie van het college.

We vragen ook aandacht voor de heideterreinen, dat staat nl. niet opgenomen in de Kadernota.

Nieuw bedrijventerrein.

Graag zien we spoedige voortgang in het dossier Ecopark langs de A28. Niet voor niets hebben we daar destijds bij de Omgevingsvisie een amendement ingediend. Aan nieuwe werklocaties is dringend behoefte in Ermelo. Niet als eerste om Kerkdennen te kunnen verplaatsen, maar om de groei in Ermelo op te kunnen vangen. Wat ben je als gemeente zonder ondernemers?

Hoe kunnen we focussen op het stimuleren van een goede plaatselijke of regionale economie. Want veel op de wereld draait gewoon simpelweg om geld; Daarmee kun je zaken financieren en mensen helpen die het nodig hebben qua financiële ondersteuning of een zinvolle dagbesteding.

Samenwerking

Dit jaar mochten we als SGP Ermelo/Speuld ons 75-jarige jubileum herdenken. De SGP wil zich altijd in elke raadsperiode en met elk college constructief opstellen en meewerken. Positief, kritisch dus.

Zelf hebben we ook een aantal voorstellen gemaakt. Samenwerken is wel samen werken.

Voorzitter, we maken hier en daar best kritische opmerkingen. Recent heeft het college vergunning verleend voor de kermis, ook op zondag notabene. Het kan blijkbaar allemaal maar in Ermelo. Verdrietig dat de zondag zo ontheiligd wordt.

Tegelijkertijd spreken we ook graag onze waardering uit voor de zaken die goed gaan en voor de samenwerking als deze er wel mag zijn. We noemen bijvoorbeeld een nieuwe woonwijk op Veldwijk, Horsterhoeve, Ten Hove aan de Haspel. Het proces van de Dorpsvisie in Speuld binnen het project GEUS. Participatie van onderaf, dat was het idee.

Ermelo

Ermelo is een dorp waar veel naar elkaar wordt omgezien en naastenliefde in praktijk wordt gebracht. Dan denken we aan de vele instellingen die ons dorp rijk is. Mensen groeten elkaar veelal op straat (viel mij op toen ik hier kwam wonen). Er zijn vele kerken, actieve buurtverenigingen, verenigingen, diaconaal platform, schuldhulpmaatje, hulp aan vluchtelingen, enz.

Algemene beschouwing en levensbeschouwing

Voorzitter bij een algemene beschouwing willen we graag ook wat meegeven vanuit onze levensbeschouwing.

Onze goede God heeft Zijn goede geboden voor ons allemaal gegeven.

De wijze koning Salomo schrijft (vrij vertaald) in het Bijbelboek Spreuken:

“Geef mij geen rijkdom of armoede. Geef mij precies wat ik nodig heb en leer mij er tevreden mij zijn en God niet vergeten”

Wij wensen u en ons allen van harte Gods rijke zegen toe bij het mooie werk wat we mogen doen voor onze inwoners en onze gemeente Ermelo.

Pieter Stam

Fractievoorzitter SGP Ermelo