3 juli 2015

De gaande man: hoofdredacteur F.G. Riezebos

DE GAANDE MAN...

De gaande man… F. G. Riezebos

Na ruim twintig jaar neemt F.G. Riezebos afscheid van de redactie. Ruim 80 nummers van ons informatieblad zijn onder zijn leiding van de pers gerold. Ook was Fred zeven jaar lid van het bestuur van de kiesvereniging. Getrouw het werk doen, uitkomen voor je principe.  Twee kenmerkende eigenschappen van Fred.

Als je Fred spreekt, ontmoet je een veelzijdige en betrokken Ermeloër. Geboren aan de andere zijde van de oceaan (Canada) en sinds 1958 woonachtig in Ermelo. Werkzaam in de zorgsector. Ondermeer bij Veldwijk en Adullam, op dit moment manager bij ‘s Heeren Loo Zorggroep. Fred is op een bijzonder manier in aanraking gekomen met de SGP. Hij wil dit graag toelichten aan de hand van enkele vragen.

Hoe en wanneer ben je in contact met de SGP gekomen?

Op het Nassau Veluwe College in Harderwijk waren twee kantines. De kelder zat altijd vol, het was daar rumoerig, er werd gerookt en je kon elkaar vanwege de herrie niet altijd verstaan. De andere kantine was op de begane grond. Daar was het rustig, er zaten maar enkele groepjes leerlingen merendeel vanuit christelijke gezinnen, de sfeer was er serieus en er werd niet gerookt. Conciërge Foppen pikte soms leerlingen op uit de kelder: ‘Jij hoort hier niet’ zei hij dan en met het rustige gezag dat hij uitstraalde volgde de leerling hem naar boven. ‘Ga maar niet meer naar beneden’, zei meneer Foppen. Hij werd gehoorzaamd want bij deze man voelde iedere leerling de liefde achter zijn strenge optreden; dat hij iets ‘anders’ had.

Tijdens één van die rumoerige pauzes in de kelder sprong er opeens een jongen op tafel, de muziek moest uit, dit was heel ongebruikelijk, het werd stil en toen ging hij vertellen over de SGP. Wat hij gezegd heeft ging grotendeels langs mij heen. Meer uit respect voor zijn actie dan vanuit interesse voor zijn betoog heb ik hem opgezocht en gevraagd mij nog eens te vertellen waar hij voor stond. Zittend op het muurtje voor de school heeft hij me de volgende dagen uitgebreid geïnformeerd en gaf me foldermateriaal en ‘De Banier’ mee.

Tot die tijd kende ik de SGP nauwelijks. Mijn ouders waren CHU (nu SGP). Het heeft nog enkele jaren geduurd voordat ik lid werd van de kiesvereniging. Ik had wel eens in het telefoonboek gekeken, maar vond bij Ermelo geen SGP vermeld. Via Cor van Rijn kreeg ik het telefoonnummer van de secretaris van de KV en belde om me aan te melden als lid. ‘Waarvan acte!’, was de reactie van de toenmalige secretaris de heer F.N. Snoek. Dat uitroepteken zei hij niet, maar hoorde ik wel.

Wat spreekt je aan in de SGP?

Ver boven alles wat op politiek terrein gebeurt staat de eis tot onderhouding van Gods geboden. Die eis is onveranderlijk en heilzaam. De overheid regeert bij de gratie van God. De SGP wil dat de regering rekening houdt met de rechten en vrijheden van het volk; met wat in het volk leeft, voor zover de roeping van de overheid dit toelaat. Boven alles heeft de overheid Gods wet te handhaven. De SGP belijdt het absoluut gezag van Gods Woord over alle terreinen van het leven. Daarin is de partij uniek.

Hoe was de sfeer op de redactievergaderingen?

Veel jaren hebben we meesttijds vergaderd ‘te Speulde, in huize Gerrit Oudendorp’, een aantal jaren bij de heer en mevrouw Verhoeks en de laatste tijd bij Bert en Janneke van der Garde, steeds in een prettige sfeer. Het is fijn dat we al die jaren ook jonge redactieleden hadden en hebben!

Welke thema’s waren actueel toen jij van 1990-1997 lid was van het bestuur van de kiesvereniging?

De eerste periode vonden de bestuursvergaderingen plaats  bij de toenmalige voorzitter van de KV ouderling D. Klaassen. Er werd in die tijd zo kort als mogelijk gesproken over de bestuurlijke agendapunten om tijd te hebben om er over te praten dat de HEERE regeert. Mijn aandeel bestond voornamelijk uit luisteren. Bij het bespreken van de agendapunten was de vraag van ouderling E. van Bentum steeds: wat zegt het Woord er over? Hij had meer kernachtige uitdrukkingen die me zijn bijgebleven.  In die periode werd het al lastiger om viermaal per jaar een ledenvergadering te houden, zoals tot dan vele jaren het patroon was. Vaak werd er een spreker uitgenodigd en als dat niet het geval was wees de voorzitter één van de leden aan die de volgende ledenvergadering een inleiding ‘mocht’ verzorgen.

Een thema dat toen en de jaren er na aandacht vroeg was de betrokkenheid van vrouwen bij de SGP. In die tijd ontmoette ik een hoogbejaarde vrouw in Tholen die vanwege haar consciëntie nooit had durven stemmen. Ze deed een gebed en droeg daarin één voor één de mannen in Tweede en Eerste Kamer innig op aan ‘s Heeren genadetroon en noemde concreet de namen van meneer van der Vlies, meneer van den Berg, meneer  van Dis en meneer Barendregt. Ja, dacht ik, dat is iemand waar de SGP echt iets aan heeft.

Zul je het redactiewerk en de redactie mensen missen?

Ik zal de redactieleden missen. Ze zijn zo betrokken en enthousiast. Omdat zij er allen veel naast hebben (besturen, studie enz.) zou het fijn zijn als er met René Heij nog een paar redactieleden bij komen, zodat de basis breder wordt.

Als jij wethouder was wat zou je dan als eerste oppakken?

Het zou voor de gemeente niet best zijn als ik wethouder was, want ik heb in het geheel geen verstand van en interesse in politiek. Wat me als leek te binnen schiet is dat ik bij het opstellen van meerjarenbegrotingen deze zo zou willen begroten dat ze niet sluiten met grote budgettaire tekorten, waar nog onvoldoende dekking voor is. Hoewel ik voorstander ben van flink bewegen en ontspannen sporten en kan genieten van kunst en cultuur zou ik de verschillende subsidieregelingen op gebied van sport en cultuur tegen het licht houden en kijken waar geminderd of wat stopgezet kan worden. De gemeente heeft een belangrijke wettelijke taak in het voorkomen van ziekten en het bevorderen van de gezondheidssituatie van haar inwoners.  Ik zou er op hameren dat iedere Ermelo’er zich realiseert dat suiker de gevaarlijkste drug is van deze tijd. De voedingsindustrie maakt veel voedingsmiddelen onnodig zoeter, vanwege het verslavingseffect. Suiker verstoort het evenwicht in het lichaam en leidt op de duur tot veel chronische gezondheidsklachten, wat de landelijke overheid miljarden kost. Als dat nog nodig zou zijn zou ik een voorstel maken dat op scholen in Ermelo geen snoep, koek en frisdrank meer wordt aangeboden.

Zijn je kinderen ook actief in de SGP?

Eén van onze zonen, Bart, is fractiemedewerker in Leerdam. Onze schoonzoon, Gert-Jan, is lid van de redactie.

Heb je nog punten die je bij je afscheid met ons wilt delen?

We ondergaan allemaal de invloed van de tijdgeest. De idee van scheiding van kerk en staat lijkt onder ons meer ingang te vinden. De overheid zou op het gebied van de godsdienst een neutrale positie moeten innemen. Iedereen is vrij en dient ook de ander vrij te laten zijn godsdienst op zijn eigen manier te beleven, horen we steeds zo tolerant om ons heen klinken. Ook de grondwet ademt de geest van scheiding van kerk en staat. Kerk en staat echter zijn wel te onderscheiden, maar niet te scheiden. Laten we niet schipperen met ons theocratisch uitgangspunt. Doel van het overheidsbestuur behoort te zijn dat in de samenleving ‘God door een ieder geëerd en gediend wordt, gelijk Hij in Zijn Woord gebiedt’. Het optreden van Kees van der Staaij in een (links) VARA televisieprogramma waarin hij op een ontspannen en positieve manier huwelijkstrouw www.ikgavoortrouw.nl  propageert voor het oog van bijna de gehele natie past in het theocratisch gedachtegoed en heeft veel mensen aan het denken gezet. Dat in positieve, stijlvolle houding uitdragen van de beginselen en tegelijk praktisch concretiseren van plannen herken ik ook binnen ons bestuur, fractie en kiesvereniging.

‘SGP jongeren’ is de grootste politieke jongerenorganisatie in Nederland. Het zou fijn als in Ermelo opnieuw jongeren betrokken zijn bijvoorbeeld bij het opstellen van verkiezingsprogramma’s en bij de campagnes.

Ik dank Jan, Hendrik, Bert en Gert-Jan voor de fijne samenwerking in de redactie en wens hen samen met René ‘s Heeren zegen toe bij het werk in de redactie en in ieders persoonlijke situatie. Jongeren en ouderen die de redactie willen versterken zijn van harte welkom contact op te nemen met één van de redactieleden, zie colofon of te mailen naar het redactieadres.

Fred, namens alle lezers hartelijke dank voor alles wat je voor de kiesverenging hebt mogen doen. In het bijzonder het leidinggeven aan de redactie. Ook dank voor dit openhartige gesprek. De Heere gedenke je, samen met je vrouw en jullie kinderen en kleinkinderen op je verdere levensweg.