15 oktober 2013

CU en SGP vormen opnieuw één kieslijst voor Europese verkiezingen

ChristenUnie en SGP doen volgend jaar opnieuw met een gezamenlijke kieslijst en verkiezingsprogramma mee aan de verkiezing voor het Europees Parlement. Dat hebben de besturen van beide partijen dinsdag bekendgemaakt.

De ChristenUnie, haar voorgangers GPV en RPF, en de SGP trekken al sinds 1984 samen op bij de Europese verkiezingen. Na de vorige verkiezingen, in 2009, gingen CU-Europarlementariër Van Dalen en zijn SGP-collega Belder echter ieder hun eigen weg. Belder was wegens het vrouwenstandpunt van zijn partij niet welkom bij de European Conservatives and Reformists Group (ECR) waarbij Van Dalen zich aansloot. Belder trad daarop toe tot de fractie Europa van Vrijheid en Democratie (EFD).

Dat leidde destijds tot irritaties aan beide zijden, maar die plooien zijn inmiddels gladgestreken. Ook de gang van zaken rond de Eerste Kamerverkiezingen in 2011 –toen SGP en CU elkaar geen restzetel gunden– speelt geen rol meer. „Dat is uitgepraat”, aldus CU-voorzitter Adema. „We respecteren de verschillen tussen beide partijen, maar er is meer dat ons bindt. Beide willen we politiek bedrijven bij een open Bijbel en gaan we, vanuit christelijk perspectief, voor een realistische blik op Europa. Door samen te werken, krijgt het christelijke geluid in Europa een krachtiger stem. We kunnen het ons ook niet permitteren om naast elkaar te blijven staan.” Los van elkaar zullen beide partijen waarschijnlijk geen zetel halen.

De gezamenlijke kiestlijst zal worden aangevoerd door iemand van de CU (hoogstwaarschijnlijk Van Dalen). De tweede plaats op de lijst is voor een SGP’er (vermoedelijk Belder). Plaats drie en vier zijn dan voor de CU, plaats vijf voor de SGP. Mocht een van de Europarlementariërs tussentijds vertrekken, dan wordt hij opgevolgd door iemand van zijn eigen partij.

De Europarlementariërs zullen zich na de verkiezingen aansluiten bij dezelfde fractie (de ECR). „We houden elkaar nu vast”, aldus SGP-voorzitter Van Leeuwen.

Bron: rd.nl