22 december 2015

Crematorium Harderwijk naar Newtonweg

Het college van B&W heeft de Newtonweg aangewezen als locatie voor een nieuw crematorium in Harderwijk. Daarmee blijft het college achter het voornemen voor een crematorium in Harderwijk staan, omdat er een toenemende behoefte aan cremeren is.

Onderzoek en inloopbijeenkomsten
In 2014 heeft het college de wens uitgesproken om de begraafplaats Elzenhof uit te breiden met een crematorium. De gemeenteraad heeft in december 2014 de nadrukkelijke wens uitgesproken om ook andere locaties te onderzoeken. Aan die wens is voldaan door een locatiestudie uit te voeren. Uit de locatiestudie zijn vier locaties naar voren gekomen die geschikt zijn voor een crematorium, namelijk Ceintuurbaan, Elzenhof, Fokko Kortlanglaan en Newtonweg. Belanghebbenden zijn vervolgens in de gelegenheid gesteld om tijdens een inloopbijeenkomst hun mening te geven.

Geen crematorium bij Elzenhof
Er is niet gekozen voor een uitbreiding op de huidige gemeentelijke begraafplaats Elzenhof. De terugverdientijd van de investering in een crematorium daar is lang en brengt teveel risico’s met zich mee. Ook de alternatieve verkeersontsluiting, die bij de exploitatie van een crematorium op de Elzenhof zeer wenselijk is, is een te grote investering. Een crematorium op de Elzenhof in beheer bij een marktpartij levert een ongewenste verstoring op in de bedrijfsvoering van de begraafplaats. Bovendien heeft een marktpartij niet de mogelijkheid om een alternatieve ontsluiting aan te leggen.

Inbreng en informatie belanghebbenden
Tenslotte levert de locatie Newtonweg minder belemmeringen op dan de andere drie locaties. Hierbij is ook de inbreng van belanghebbenden een belangrijke afweging geweest. De bewoners aan Glindweg zijn via een afzonderlijke brief reeds hierover geïnformeerd. Het besluit over de locatiekeuze wordt nog aan de commissie Ruimte en de gemeenteraad voorgelegd.

Eerder heeft de SGP Ermelo vragen gesteld over de plannen van Harderwijk om het crematorium aan de Fokko Kortlanglaan te plaasten.

Bron: Harderwijksezaken.nl