11 januari 2019

Communicatie bij bouwplannen: een goede buur is beter dan een verre vriend

Alle partijen behalve de SGP dienden donderdag 10 januari een motie in betreffende communicatie belanghebbenden bij bouwprojecten.

Onderstaand de bijdrage van ons raadslid Pieter Stam

Het is goed om onderscheid te maken dat het NIET gaat om communicatie betreffende bouwplannen waarvoor een reguliere Omgevingsvergunning (binnen een bestemmingsplan) nodig is. Een zogenoemde gebonden beschikking. Daar is het doen van communicatie geen vereiste en ook geen weigeringsgrond voor de aanvraag.

Het gaat WEL om bouwplannen waarvoor bijv. een bestemmingsplanwijziging nodig is. Hiervoor kan het doen van communicatie met de buurt wel een opgelegde eis van de gemeente zijn.

De SGP is NIET tegen het voeren van communicatie door een initiatiefnemer met omwonenden. Dat is en blijft ook een eerste verantwoordelijkheid van hem. Het zou ook niet verstandig zijn om dit achterwege te laten. Een goede buur is immers beter dan een verre vriend.

De SGP heeft WEL vragen over de ingediende motie.

Het 2e punt van “draagt het college op” om nadere handvatten te ontwikkelen voor het stimuleren van overleg met omwonenden door de initiatiefnemer. Want zo stelt deze motie in de overwegingen “ondanks de vele beleidsregels waarin afspraken over communicatie met belanghebbenden zijn vastgelegd, deze communicatie nu nog onvoldoende gebeurt” enz.

Wat is de meerwaarde van deze motie t.o.v. de huidige vele beleidsregels die we al hebben?

Zo van je hebt een gereedschapskist met een hamer, zaag en beitel. Nu blijkt het resultaat niet (geheel) naar wens. Wat gaan we doen ? Een nieuwe zaag of ander stuk gereedschap of instrument aanschaffen? Of gaan we het bestaande gereedschap (= de vele beleidsregels) beter of scherper gebruiken?

We willen ons best laten overtuigen en vernemen graag de uitleg van de initiatiefnemer(s) en ook van de wethouder namens het college.

Tijdens de beantwoording door de wethouder bleek dat het besluitpunt van deze motie nl om "initiatieven die aan de gemeenteraad voorgelegd worden en niet voldoen aan de [communicatie]vereisten, niet in behandeling te nemen." juridisch niet mogelijk is..
De SGP vroeg zich ook in de tweede termijn af wat deze motie de wethouder nu precies meer zou helpen dan de bestaande beleidsregels?  De wethouder gaf aan dat bij raadsvoorstellen een aparte paragraaf zal worden opgenomen waarin aangegeven staat wat er precies aan communicatie is gedaan.

Gezien het vervallen van het beoogde besluit in de motie om bij ontbreken van communicatie omtrent bouwplannen deze helemaal niet in behandeling te nemen en de strekking van uitleg van de wethouder van de motie, stemde ook de SGP in.