4 september 2015

Commissie worstelt met krediet Westflank

Foto Jeanne Dijkstra

Tracé nog niet definitief

ERMELO - De commissieleden Infrastructuur & Ruimte worstelde gisterenavond met het krediet van 515.000 euro voor de Westflank, waarover zij deze maand nog moeten beslissen. Dit terwijl het tracé nog niet definitief is en de raad moet afwachten met welk ontwerp de aannemer zal komen, als gevolg van een nieuwe manier van aanbesteden waar het college voor gekozen heeft.

Wethouder Jan van Eijsden trok alles uit de kast om de commissie ervan te overtuigen dat de aanbesteding, waarbij de aannemer alle ruimte krijgt het tracé van de nieuwe weg te kiezen binnen de aangegeven zoekzones, streng gecontroleerd zal worden. ,,Wanneer de aannemer niet doet wat wij willen, gaat het niet door'', stelde Van Eijsden.

Antwoorden

De commissie wilde hem graag geloven, maar was niet blij een besluit te moeten nemen over een concept, terwijl nog niet alle antwoorden zijn gegeven en waar bovendien nog veel onduidelijkheden over bestaan. ,,We hadden meer antwoorden willen hebben, bovendien telt de sociale veiligheid van het tracé voor ons zwaar'', stelde Anneke Knoppert (PE). De commissie moet kiezen uit twee varianten voor het fietspad, namelijk variant 1 (die de voorkeur heeft van het college) een weg door het bos en variant 2, waarbij de Oude Nijkerkerweg als fietsstraat wordt ingericht.

Onwenselijk

Van Eijsden deed zijn best de commissie over te halen voor variant 1 te kiezen,een fietspad door het bos waarvoor de provincie 150.000 euro subsidie heeft toegekend, mits aanbesteed voor eind van dit jaar. Volgens hem was variant 2 onwenselijk omdat fietsers dan een keer moeten oversteken bij de Lange Haag. Om die oversteek te maken was volgens hem en rotonde nodig die 4,5 ton kost. Het geld van de Provincie was reddeloos verloren als het fietspad niet werd aangelegd en kon volgens hem niet voor iets anders worden benut. Leo van der Velden (SGP) trok zijn argumenten, om uitsluitend voor variant 1 te gaan, in twijfel. ,,Jarenlang hebben we de weg hier al liggen en nu ineens doen we net alsof fietsers geen weg meer kunnen oversteken. Alles wordt nu als onveilig bestempeld en is de rotonde het toverwoord geworden. Ook de fietsers hebben ogen die ze kunnen gebruiken.Aan het eind van het Zwarte Pad over Veldwijk moeten fietsers de Kolbaan naar de Oude Nijkerkerweg ook oversteken en daar mag het verkeer 60 km. Het lijkt er op dat het college nu de zak subsidiegeld bepalend laat zijn om het fietspad door het bos aan te leggen. Dat is pas onveilig in de winter, het college stuurt de jongeren letterlijk door het bos.'' Ook commissielid Désirée Meijsen (VVD) stelde aan sociale veiligheid te hechten.Zij stelde voor het fietspad in de greppel te leggen langs de Oude Nijkerkerweg. Dat is vanwege een gasleiding echter niet mogelijk.

Bart van der Knaap (BBE) vroeg zich af waar de 5 ton aan zou worden uitgegeven. ,,We gaan wel de portemonnee trekken voor een concept dat bovendien niet concreet is, gaan we voor groen of veiligheid?'', vroeg hij zich af. Van der Knaap stelde voor het geld dat eventueel vrijkomt van Prorail, wanneer de spoorwegovergang bij het station wordt afgesloten voor auto's, te benutten voor de Westflank, ten behoeve voor de veiligheid van fietsers. ,,Dat kan zelfs een fietstunnel of fietsbrug zijn'', stelde hij.

Verlichting

Volgens Van Eijsden was de veiligheid bij variant 1, het fietspad door het bos, totaal niet in het geding. ,,We leggen het fietspad en de weg zo dicht mogelijk bij de Oude Nijkerkerweg en we zorgen voor goede verlichting. Ook houden we het groen kort, zodat er sociale controle is. En wij willen niet de indruk wekken dat we omwille van het geld haast maken. Het gaat ons primair om de verkeersveiligheid. We willen een gedegen oplossing.'' Volgens Van der Velden sprak de wethouder zich op dit punt tegen. ,,U wilt de weg inpassen in de omgeving en zoveel mogelijk het oude bos sparen en u wilt ook sociale veiligheid. U wilt beide en dat gaat niet.'' Dick te Brake (CDA) vond dat er nog veel onduidelijk was. ,,Er wordt gesproken over een stiltegebied door GGZ, wordt dat niet moeilijk met een drukke weg?'' Van Eijsden gaf aan dat dit in samenspraak met GGZ was losgekoppeld van de aanleg van de weg door het bos. ,,De weg wordt niet verbonden met de ontwikkelingen bij GGZ. Ergens zal eens een ontsluiting komen en tegen die tijd zullen we zoeken naar een goede plek hiervoor '' De onduidelijkheid rond het voetpad, dat was ingetekend op de kaart en dat voor verwarring zorgde in de commissie, nam hij weg. ,,Er is geen sprake van een nieuw voetpad, dit gaat over een oud pad waarvan wel gebruik werd gemaakt.

Proces

Van der Velden vond dat het ook bij dit plan weer eens op zijn 'Ermelo's' toeging. ,,Als puntje bij paaltje komt, doen we het proces weer omgekeerd. De raad mag aan de achterkant de wensen invullen. Dit is weer een leerproces.'' Ook inspreker Beljaars was niet geheel gerust op de gang van zaken. Hij sprak namens de omwonenden dat zij 'wel goed van vertrouwen waren, maar niet naïef'. ,,We vinden het opmerkelijk dat de aannemer de opdracht krijgt, maar dat de randvoorwaarden onbekend zijn. Alles wordt in gang gezet en wordt onomkeerbaar terwijl veel gegevens nog ontbreken. Laten we hopen dat het ontbreken hiervan de zorgvuldigheid niet in de weg staat.'' Ook hij gaf aan dat omwonenden zich kunnen vinden in beide varianten. ,,Een fietsstraat als variant langs de huizen, daar kunnen wij ons ook prima in vinden, het komt de sociale veiligheid ten goede. Of het bos wordt of langs de huizen is een politieke keuze.''

Het onderwerp zal een bespreekstuk worden in de raad.

Bron: Ermelonext.nl