15 mei 2015

Commissie I & R wordt nachtwerk

Foto Jeanne Dijkstra

Veel insprekers en grote onderwerpen op de agenda

ERMELO – Dat het een latertje zou worden dinsdagavond bij de raadscommissie Infrastructuur & Ruimte was van meet af aan duidelijk, maar dat het nachtwerk zou worden, daar had men kennelijk geen rekening mee gehouden. Een flink aantal insprekers had zich gemeld voor de toch al volle agenda met onderwerpen als Bestemmingsplan Buitengebied Agrarische Enclave en Speuld, het Klimaat Uitvoeringsprogramma en Ontwikkelvisie – en strategie Stationsstraat. De avond eindigde dan ook pas dik na twaalven, waarna ook nog een besloten deel op het programma stond.

Diverse insprekers, al dan niet vergezeld van hun adviseur c.q. raadsman, vroegen de commissieleden begrip voor hun belangen in en rondom Speuld. Zo vroeg de heer Tomassen van de Garderenseweg nabij 135 aandacht voor zijn schuur die hij had gesloopt. In het verleden waren er afspraken gemaakt met het college dat hij een drietal woningen mocht bouwen als hij zijn schuur zou slopen. De schuur was gesloopt maar de woningen mogen er niet komen wegens geurbelasting. Dit was gebeurd door een ambtshalve wijziging waartegen hij geen weerwoord kon geven. Ook de heer Timmer, voorzitter van de buurtvereniging Speuld noemde het jammer dat er drie woningen minder mochten worden gebouwd dan aanvankelijk waren gepland. ,,Het valt wel mee met de belemmeringen daar'', zei hij. Hij noemde de functieveranderingen die er op stapel staan in de buurt. ,,Als die niet doorgaan, is er dan wel ruimte om wat extra woningen te bouwen?'', wilde hij weten. Wethouder Jan van den Bosch maakte duidelijk dat voorrang zou worden gegeven aan functieverandering boven wijzigingsbevoegdheid, mits de prijzen niet boven 220.000 euro zouden komen te liggen. ,,We willen er goedkope woningen. Als dat niet kan door functieverandering, dan komt de wijzigingsbevoegdheid om de hoek kijken.''

Evaluatie KUP

Na dit onderwerp stroomde een deel van de volle publieke tribune leeg en kwamen de insprekers voor het evaluatierapport Klimaat Uitvoeringsprogramma aan de beurt. Zo ook de heer Han Kattenwinkel van het Natuur- en MilieuPlatform Ermelo. Hij wees de commissie op de vele activiteiten van NMP, zoals onder meer 'houd de winkeldeur gesloten', de warme truiendag, de solar days. Kattenwinkel riep op iets met het rapport te doen en het niet in de la te laten verdwijnen. De analyse van Boddeke dat Ermelo 8% energie had bespaard was volgens hem wel te danken aan een zachte winter en niet zo zeer omdat er zoveel meer was bespaard. Ook verzocht Kattenwinkel om NMP meer te betrekken. ,,Intern en extern kan de samenwerking met NMP beter.'' Kattenwinkel zei ook voor windmolens te zijn aan de snelweg. ,,Daar veroorzaken ze weinig overlast.'' Hij vroeg de wethouder en de commissie uitdrukkelijk om minder woorden maar meer daden om de ambitieuze doelstelling te kunnen halen.
Daarna gaf de opsteller van het rapport KUP, de heer Boddeke uitleg over het evaluatierapport Klimaat Uitvoeringsprogramma 2010-2014. Een helder betoog waarin hij de commissie voor hield dat Ermelo wat meer naar buiten mocht treden. ,,Er gebeurt veel op gebied van duurzaamheid maar weinigen weten het.''

Uwoon

De commissieleden drongen aan op concrete prestatieafspraken met Uwoon. Isolatie was de eerste winst en wat Karel de Greef (CDA) betrof mocht het Pakhuis best meer een centrum zijn voor NMP. ,,Wij vinden educatie en milieu belangrijker dan koekjes bakken en zwartepiet.'' Allen waren het eens dat Ermelo niet in de verlamming moest schieten. Er is geld beschikbaar om zaken uit te voeren. Maar hoe er nu precies verder gegaan moest worden, bleef nog vaag. Ermelo had zich immers uitgesproken tegen grootschalige opwek door windenergie. Voor BBE mocht het een solar valley worden in het buitengebied. ,,Ook moeten we agrariërs en ondernemers meer betrekken'', aldus Bart van der Knaap. ,,En nu, wat is de visie van het college'', wilde Daniëlle Terpstra (VVD) weten. ,,Wat gaan we doen van 2015 tot 2018? Anders is het weggegooid geld.'' Bea van 't Hul (PE) wilde weten of windenergie elders ingekocht zou worden? ,,Wij vinden niet dat we naar de buren moeten gaan, we moeten het op eigen grond realiseren.'' Ze pleitte voor intensieve samenwerking Pakhuis, Energieplein en NMP. ,,En als we geen windenergie willen kunnen we het dan zoeken in bio-massa?''
Wethouder Jan van Eijsden zei veel van de evaluatie te hebben geleerd. ,,We moeten nog heel veel doen en dat moeten we met elkaar doen, daar heb ik de raad bij nodig, maar ook de ondernemers en de burgers. Er is nog 770.000 euro, dat in een revolverend fonds kan gaan zodat het geld weer terugvloeit naar de gemeente.'' Biomassa was wat hem betreft een optie om aan grootschalige opwek te doen.
Maar heel concreet bleken de plannen nog niet te zijn. De Greef wreef hem de besparing van 8 % nog eens in. ,,Door die zachte winter rekenen we ons al rijk.'' Voor Leo van der Velden aanleiding om op te merken 'dat dat weer wel een voordeel was van de opwarming van de aarde'.

50.000 euro

Met enige schaamte moest de wethouder toegeven dat een bedrag van 50.000 euro niet benut was voor zonnepanelen op scholen. Dat geld was blijven liggen omdat er ambtelijk onvoldoende met elkaar was gecommuniceerd. ,,We kunnen ook bedrijven uitnodigen zonnepanelen te sponsoren op scholen en het geld daarvoor te gebruiken'', stelde De Greef voor. De commissie vroeg of zij met een voorstel moest komen naar het college of dat het college met een voorstel naar de raad zou komen. Daarop kwam geen duidelijk antwoord. Het verbaasde niemand dat het onderwerp als bespreekstuk zal terugkomen in de raadsvergadering.

Stationsstraat Oost

Na elven kwam tenslotte het hete hangijzer Ontwikkelvisie- en strategie Stationsstraat Oost aan de beurt. Dat onderwerp kwam niet zonder kleerscheuren door de commissie. De wethouder moest het voorstel terugnemen en kreeg van de commissie opdracht eerst maar eens voldoende draagvlak te vinden voor zulke ingrijpende plannen zonder de ondernemers, bewoners en andere belanghebbenden hier in gekend te hebben. Handtekeningenlijsten, zienswijzen en boze brieven waren het gevolg. Commissielid Anneke Knoppert probeerde vergeefs het agendapunt door te schuiven naar een volgende commissievergadering omdat het toch duidelijk was dat het de raad niet zou halen, maar daar wilden de overige leden niets van weten. Iedereen wilde zijn zegje er over doen en die zegjes waren niet mals. Wethouder Jan van den Bosch moest zijn huiswerk over doen en maar terugkomen wanneer de plannen in overeenstemming zouden zijn met wat Ermelo werkelijk wil in dat gedeelte van de Stationsstraat.
Het werd al met al een vergadering die niet alleen lang duurde, maar ook nog lang in het geheugen zal naijlen van de toehoorders.

Bron: Ermelonext.nl