17 oktober 2013

Commissie blij met zienswijze Ermelo uitbreiding Airport Lelystad

ERMELO – In de commissie Ruimte van dinsdagavond werd instemmend gereageerd op de zienswijze die het college heeft ingediend ten aanzien van de uitbreiding van Lelystad Airport.Toch had het college de zienswijze nog wel iets steviger kunnen inzetten, vond commissielid Vogelsang (DP). ,,Er is veel onrust onder de bewoners. Wij worden benaderd door ongeruste Ermeloërs. Het verbaast ons dat het college positief staat tegenover de uitbreiding mits het geen negatieve invloed op Ermelo heeft. Dat geeft een signaal van not in my backyard! Gaat het vliegverkeer over onze recreatieve gebieden, daar hoor ik u weinig over. We hadden wel wat meer tegengas kunnen geven richting ministerie. Natuurlijk zien wij de economische effecten wel, maar het moet niet zo zijn dat onze recreatie straks onder de Transaviavliegroute ligt. Daar moeten we meer op inzetten.''

Van der Knaap (GB) vroeg zich af of er niet een apart agendapunt van gemaakt moest worden en Van der Velden (SGP) wilde wel eens weten of de uitdrukking CDA-vliegen soms iets te maken had met de campagne van CDA zo vlak voor de verkiezingen. Ook commissielid Knoppert (PE) merkte op dat zij signalen had gekregen van ongeruste Ermeloërs.
Wethouder Nederveen kon de commissie geruststellen. ,,CDA vliegen had sowieso niets met de campagne te maken. ,,Ik zal het nakijken, maar het is een Engelse afkorting (Continuous Descent Approach) voor het laag komen aanvliegen en heeft echt niets met de verkiezingen te maken. Wat betreft de notitie: dit gaat om een MER procedure, een Milieu Effecten Rapportage. Daar hebben wij op gereageerd. De oostelijke vliegroute scheert namelijk net over Oost. Over het algemeen lopen de routes meer tussen Nunspeet en Hulshorst waar hoog wordt gevlogen. We zullen het nauwlettend in de gaten houden. Alles heeft lang stil gelegen en er is nog niets aan de hand. Steeds komen er nieuwe tekeningen binnendruppelen die weer zijn aangepast. We houden u op de hoogte.''

Bron: ermelovannu.nl