6 januari 2017

COLUMN: HET NIEUWE WERKEN

Column 'het nieuwe werken'

Het gemeentehuis wordt verbouwd. En dat is nodig, omdat ons ambtenarenkorps uitbreiding krijgt met 33%. Hiervoor moeten de nodige werkruimten gereed gemaakt worden en dan wordt er anders gewerkt, namelijk naar de stijl ‘Het nieuwe werken’.
Dan heeft niet ieder een eigen werkplek, maar bij absentie kan een ander daarvan gebruik maken. Een nadelig gevolg is natuurlijk wel dat het bureau altijd leeg is. Bij het oude werken stond er vaak een foto van een geliefde te wachten, wat ongetwijfeld de werklust zal opgewekt hebben. Nu moet ieder zich even installeren, foto’s neerzetten, de appel die gisteren overbleef opzoeken, enz. Dat kost wel de nodige tijd, maar het is wetenschappelijk bewezen dat het nieuwe werken goed is voor de mens en de arbeidsvreugde vergroot.
Maar de gemeenteraad gaat ook anders werken als het gaat om de relatie met de burgers. De verantwoordelijkheden worden gedoseerd bij de initiatiefnemers gelegd, terwijl toch de raad ten volle verantwoordelijk blijft. Zo kent het nieuwe werken ook wel enige moeilijkheden die toch opgelost dienen te worden, voordat er valse verwachtingen gewekt gaan worden en om grote teleurstellingen te voorkomen. Laten we daarom leren van het verleden en er vanuit gaan dat alle verandering geen verbetering is.

Zo zie ik dat.
F.N. Snoek

Eerder verschenen op de gemeentepagina van de gemeente Ermelo