30 maart 2015

Column 'En dat vind ik...' - F.N. Snoek (SGP)

Iemand kan ergens aanleg voor hebben, daarop prat gaan en het steeds weer demonstreren. Niet alleen personen, maar ook een gemeente kan dat hebben, namelijk een drempelaanleg.

Nog niet zolang geleden hoorde ik in de gemeenteraad de grootste raadsfractie pleiten voor het stopzetten van drempelaanleg, want Ermelo zou al genoeg van die ophouders op de weg hebben. Het is inderdaad een onbegrijpelijke tegenstelling als er in een van de speerpunten van beleid staat dat Ermelo, juist omdat het zorgdorp is, onbelemmerd en toegankelijk moet zijn. Ook is het beslist geen pretje als je met bijvoorbeeld rugklachten een verkeersdrempel moet nemen, hetzij op de fiets, met een scootmobiel of in een rolstoeltaxi.

Niettegenstaande deze wezenlijke bezwaren heeft Ermelo er in nog geen kilometer lengte bijna twintig drempels bij gekregen in de Stationsstraat. Daar waar toch al niet sneller gereden kon worden dan dertig kilometer is het echte nut moeilijk te ontdekken. Het niveauverschil tussen de winkels aan beide zijden van de straat wordt genivelleerd, maar er worden wel van die doorstromings-frusterende stuwdammen aangelegd. Als er een wedstrijd zou gehouden worden welke gemeente de meeste drempels per inwoner heeft, zou Ermelo niet bedrempeld hoeven staan kijken, maar met glans winnen.

En dat vind ik!

F.N. Snoek