10 september 2018

Coalitiepartijen Ermelo reageren op begroting voor 2019

De coalitiepartijen Progressief Ermelo, BurgerBelangen Ermelo, SGP en VVD geven in een persbericht een voorlopige reactie op de begroting van 2019.

“Op donderdagavond (7 september) hebben de fracties van de gemeenteraad een presentatie gekregen over de financiële situatie van de gemeente Ermelo ter voorbereiding op het vaststellen van de begroting 2019. Dat er keuzes gemaakt moeten worden in de nabije toekomst is wel duidelijk geworden.

Aan vervanging of verbouwing toe
Veel van de grote projecten die nog op stapel staan betreffen gebouwen die ruim 40 jaar geleden gebouwd zijn (o.a. zwembad, sporthal, onderwijsvoorzieningen, Dialoog, gemeentehuis) toen Ermelo een zelfstandige gemeente werd. Deze zijn na al die tijd aan vervanging of verbouwing toe. Ook de openbare ruimte in woonwijken gebouwd in de jaren ‘50, ‘60 en ‘70 van de vorige eeuw vraagt om vernieuwing en ook sommige wegen en fietspaden zijn aan vervanging toe. Daarom ook zal dit college de komende 4 jaar 86 miljoen euro investeren in o.a. verkeer en vervoer, fietsvoorzieningen, riolering, sporthal, zwembad, onderwijshuisvesting, starters -/blijvers – en duurzaamheidsleningen.

Spaarpot bijna leeg
Tevens zal extra geïnvesteerd moeten worden om de ambitie van 240 starterswoningen te realiseren. Er is de afgelopen jaren al veel gerealiseerd in Ermelo maar nu is de spaarpot van de gemeente echter wel bijna leeg. Er is jarenlang ingeteerd op het spaargeld terwijl de gemeentelijke belastingen al deze jaren nauwelijks verhoogd zijn. Naast deze investeringen gaan ook de kosten van de reguliere begroting (het huishoudboekje) omhoog. Landelijke en Europese wetgeving leiden tot hogere kosten in dienstverlening en ICT. De komst van de Omgevingswet vergt zowel van de ambtelijke organisatie als ook van de ICT extra gelden. Alle gemeenten worden geconfronteerd met extra kosten binnen het Sociaal Domein, ook Ermelo. Zo komt het dat wij in 2022 een tekort zullen hebben van 2,5 miljoen euro als wij niet ingrijpen.

Gemakshalve
Om als politieke partijen een weloverwogen keuze te kunnen maken over hoe hier mee om te gaan, heeft het college alle plannen die in de loop van de jaren door alle partijen bedacht zijn maar die gemakshalve zonder financiële dekking in de begroting opgenomen waren, nu voorzien van een prijskaartje. Dit wordt de eerste begroting die toekomstgericht is samengesteld. Eén van de mogelijkheden om de begroting toch sluitend te krijgen is om de OZB-belasting voor woningen te verhogen. Dit zou betekenen dat deze belasting met zo’n 60 euro per jaar omhoog zou gaan voor een gemiddeld woonhuis. De hondenbelasting wordt daarbij afgeschaft. De verhoging van de OZB is nodig door het wegvallen van de precariobelasting in 2022. Een andere mogelijkheid is om de wensen voor Ermelo naar beneden bij te stellen.

Solide begroting
In ons coalitieakkoord Dichterbij hebben wij aangegeven te willen werken vanuit een solide begroting aan een ander, meer gedegen financieel beleid. De vanavond (donderdagavond) gepresenteerde opzet van de begroting 2019 is hier de uitvoering van: alles eerlijk benoemd mét de financiële gevolgen erbij. Door deze transparantie kan de raad straks in november een betere afweging maken bij het vaststellen van de begroting.”

Bron: Ermelo nieuws