29 december 2016

Buitenspelen; de proef op de som

Wat Ermelo beweegt…

In de raadsvergadering van 15 september jongsleden werd onder andere de Sportvisie 2016 – 2020 besproken. De sportvisie heeft van het college de inspirerende naam “Heel Ermelo beweegt” gekregen. Aan de hand van dit document, dat kader stellend is, wordt een uitvoeringsprogramma samengesteld. In de inleiding van de sportvisie geeft het college aan dat sport in toenemende mate een bijdrage levert aan maatschappelijke doelstellingen. Sport kan een belangrijke rol spelen bij preventie en is daarnaast goed voor de gezondheid. Het stuk is onderverdeeld in vier thema’s: ‘gezonde leefstijl’, ‘iedereen doet mee’, ‘ouderen in beweging’ en ‘buiten bewegen.’ Over al deze punten is genoeg te schrijven, maar toch willen wij ons in dit stuk beperken tot het laatste punt: ‘buiten bewegen.’

Dit punt kun je op alle mogelijke manieren invullen. Je kunt naar een sportclub gaan of lid worden van een hardloop- of wandelgroep, maar onze kinderen kunnen ook heerlijk bewegen in de diverse speeltuintjes en/of sportveldjes in de wijk. Vooral deze laatste manier van bewegen is een belangrijke voor de mensen die de SGP een warm hart toedragen. Bij de behandeling van de sportvisie hebben we als fractie aandacht gevraagd voor de speeltuintjes in de wijken, waarbij onze vragen gericht waren op de aanwezigheid van speeltuintjes en de staat waarin de speeltuintjes verkeren.

In de commissievergadering werd ons door de wethouder verzekerd dat hier aandacht aan wordt besteed. Dit laatste was voor de redactie reden om op onderzoek uit te gaan en de diverse speeltuintjes in de verschillende wijken te inspecteren. Om dit goed te doen, is het belangrijk om de beoordeling over te laten aan mensen die vallen onder de doelgroep, te weten: kinderen. Daarom heb ik drie kinderen bereid gevonden om de beoordeling op zich te nemen. Zij hebben de speeltuintjes beoordeeld aan de hand van een aantal punten. Allereerst de algemene indruk: wat is de status van de speeltoestellen en hoe is het gesteld met de veiligheid, waarbij we denken aan zicht op de speelplaats? Ten tweede: is er diversiteit? En ten slotte: hoe is het gesteld met de voorzieningen? Hierbij denken we aan prullenbakken en bankjes.

Kwetternest

Op een herfstachtige dag zijn we op pad gegaan. We beginnen ons onderzoek in Ermelo-West. In deze wijk wonen veel jonge gezinnen. Het is daarom belangrijk dat er veel speelvoorzieningen zijn. De eerste speeltuin die we aan een onderzoek onderwerpen, is het Kwetternest. Deze speeltuin is gelegen aan de Zwaluwstraat en ligt in het hart van de wijk. De speeltuin is ruim opgezet en er zijn speelvoorzieningen voor iedere leeftijdsgroep. De speeltuin is omgeven door huizen, waarvanuit men goed zicht heeft op de speelplaats. Een leuk detail is de zandplaat met waterpomp, waar naar hartenlust dammetjes gebouwd kunnen worden. Naast de waterpomp is een kabelbaan. De speeltoestellen zijn in veel gevallen gemaakt van natuurlijke materialen. In het midden van de speeltuin ligt een voetbalveld. Het enige minpunt wat we bij deze speeltuin konden vinden is het feit dat er bijna geen prullenbakken staan. Het eindoordeel van de jury is een 9,5. De speeltuin is een voorbeeld voor alle wijken in Ermelo.

Speeltuin Rietgansstraat

Na dit goede begin van onze inspectieronde gaan we verder zoeken in wijk West. Al snel ontdekken we een speeltuin aan de Rietgansstraat. Deze speeltuin is gelegen tussen twee huizenblokken en naast de speeltuin is een ruim grasveld. De eerste indruk is dat het een nette speeltuin is. De speeltoestellen zien er goed onderhouden uit. Er zijn bankjes aanwezig en er staan prullenbakken. Doordat de speeltuin tussen de huizen ligt, kunnen de kinderen van alle kanten in de gaten worden gehouden. Het enige minpunt wat we kunnen vinden is de diversiteit in de speeltoestellen. De meeste toestellen zijn bestemd voor wat grotere kinderen. Daarnaast is het jammer dat er op het gras geen voorzieningen zijn, zoals een basketbalnet of goaltjes om te voetballen. De speeltuin krijgt van de deskundige jury een 8,0.

Hertenkamp aan de Varenlaan

Nu we twee speeltuintjes in wijk West hebben geïnspecteerd, gaan we verder naar de andere kant van Ermelo. In de wijk Ermelo-Oost beginnen we onze inspectie aan de Varenlaan, waar naast het hertenkamp een speeltuintje ligt. Gezien de locatie moet dit een plek zijn waar veel ouders met hun kinderen naartoe trekken om de hertjes en andere dieren eten te geven. Dit is een plek waar bij uitstek een goede speelvoorziening moet zijn. Helaas verkeert dit speeltuintje in zeer slechte staat. Op de plek waar eens twee schommels hingen, is er nu één teruggehangen. De bankjes zijn verrot en de speeltoestellen bestaan uit twee wipkippen, een verschoten plastic zandbak, een soort klimrek en een glijbaan, die allemaal erg verouderd zijn. Deze speeltuin krijgt, omdat de jury coulant is, een 6,0.

Speeltuin Ribespad

Na deze desillusie gaan we snel op zoek naar een andere speelgelegenheid in deze wijk. Die vinden we aan het Ribespad. Ook dit is een voorbeeld voor hoe het overal zou moeten zijn. Nette speeltoestellen waarvan er één mogelijk is gemaakt door wijkplatform Oost. Verder zijn er een, met laag hekwerk omgeven, voetbalveldje en een klimtoren. De speeltuin is gelegen tussen de huizen en er is vanuit de huizen zicht op de speeltuin. Voor alle leeftijdsgroepen zijn er speeltoestellen. Het enige wat ontbreekt zijn bankjes. Mogelijk is dat een bewuste keus om hangjongeren tegen te gaan. Deze speeltuin is een mooi voorbeeld van samenwerking tussen de gemeente en het wijkplatform. Deze speeltuin verdient een 9,0.

Indianenbos in ontwikkeling

Een bijzonder populaire speelvoorziening voor de bewoners van Ermelo en omgeving en de toeristen die onze mooie plaats bezoeken, is het Indianenbos. Deze speeltuin was sinds enige tijd in verval geraakt, maar wordt nu helemaal opgeknapt. Dat wordt mede met behulp van vrijwilligers gedaan. Ook een mooi voorbeeld van burgerparticipatie. Inmiddels zijn er diverse nieuwe speeltoestellen gerealiseerd. Over het gat is een echte hangbrug gemaakt en recent is er een waterpomp geplaatst. De speelplaats is nog niet klaar, maar zal zeker een publiekstrekker gaan worden.

Hardop denkend

We hebben zo een aantal speeltuintjes onder de loep genomen en al schrijvend realiseer ik me dat dit maar een fractie is van alle speelvoorzieningen die Ermelo rijk is. Opvallend genoeg verkeren vaak de kleinere speeltuinen in slechte staat. Deze zijn hier niet beschreven, maar wie weleens door zijn of haar wijk loopt, zal dit wellicht niet zijn ontgaan. Hardop denkend kom ik tot de conclusie dat het niet gaat om kwantiteit, maar om kwaliteit. Is het niet beter om in de wijk één of twee grote speelplekken te hebben dan op iedere hoek van de straat één? Dat laatste is veel moeilijker bij te houden en zal daarom veel sneller in verval raken. Ook heeft onze inspectieronde geleerd dat het mooi is wanneer het wijkplatform betrokken wordt bij het realiseren van de speelplekken in de wijk en een bijdrage levert in de kosten. Daarnaast zou het goed zijn als er vanuit de wijk controle is op de speelplaatsen. Daarbij valt onder andere te denken aan controle op de staat van de speeltoestellen en het signaleren van vandalisme door hangjongeren.

De landelijke overheid is begonnen met de transitie om steeds meer taken naar de plaatselijke overheid af te stoten. Misschien is het goed om als gemeente de wijkplatforms op dit gebied meer verantwoordelijkheid te geven met het doel om in de wijk, door betrokken burgers, goede speelvoorzieningen te creëren voor de jongste burgers van onze gemeente. Dit met als doel dat buiten spelen leuk wordt of blijft en om kinderen te laten bewegen. Dit alles denk ik hardop nadat ik met de deskundige jury de gemeente ben doorgetrokken om de speelplaatsen aan een inspectie te onderwerpen.

Bert van der Garde