18 december 2017

Raad 9-11-2017, agendapunt 4

Belastingmaatregelen

Voorzitter,

Twee zaken wil de SGP ter sprake brengen: OZB-niet-woningen en Begraafrechten.

- OZB-niet-woningen

Vorig jaar is een motie aangaande de OZB-niet-woningen te verlagen niet ingediend. Dit mede door de toezegging van de wethouder, dat er in het eerste kwartaal van dit jaar een herijking van de lokale belastingdruk zou komen. Deze is echter niet verschenen. Wij begrijpen dat dit komt vanwege een rechtelijke uitspraak aangaande de recreatiebedrijven. Maar we zijn inmiddels wel weer een half jaar verder en nog steeds kan er geen uitkomst van het onderzoek gegeven worden. Dus blijft de ongelijkheid met omliggende gemeenten bestaan, ondanks de nu gehanteerde nullijn de komende vier jaar.

De SGP betreurt het ten zeerste dat op dit terrein niet slagvaardiger wordt opgetreden, maar dat het al maar uitgesteld wordt. Temeer daar de werkgelegenheid en participatie onder druk komen te staan. En dat zijn toch speerpunten van dit college.

- Begraafrechten

De SGP heeft er eigenlijk geen woorden voor (we zouden in allerlei superlatieven vervallen), voor de manier waarop het college, en een groot deel van deze raad, omgaat met de burgers in verband met de begraafrechten, een zaak waar de gemeente een monopolie positie heeft. We vinden het zeer kwalijk dat eigen inwoners haast gedwongen worden om in een naburige gemeente een begrafenis te regelen, of anders over te gaan tot crematie, omdat het in Ermelo schier niet meer te betalen is. En dan kunnen allerlei argumenten bijgebracht worden, zoals de nieuwe BBV-voorschriften, maar dan is een vorig besluit over de kostendekkendheid toch bijtijds te heroverwegen? Maar blijkbaar ontbrak de wil hier iets aan te doen, omdat de verkiezingen nog ver weg waren.

Een kleine tegemoetkoming, die vanuit de raad moest komen via een motie, geeft dat in plaats van 12,5 % de verhoging voor volgend jaar ongeveer 9,6% is. Bovenop de toch al veel te hoge leges van 2017.

En nu weer wachten op een onderzoek? Akkoord, maar dan vóór die tijd geen legesverhoging.

Voorzitter, u begrijpt dat de SGP verblijd is met het schijnbaar voortschrijdend inzicht van andere fracties, alleen opmerkelijk dat dit in een verkiezingsjaar gebeurt. De SGP heeft een daartoe strekkend amendement gaarne mee ingediend en ondersteunt het van harte.