20 juni 2014

Bijdrage SGP: Algemene beschouwing 2014

Voorzitter,

Ondanks de zogenoemde crisis is het in ons dorp en onze regio nog steeds bijzonder goed toeven, helemaal als we dit wegzetten tegen de achtergrond van landen waar oorlog is of hongersnood heerst. Ook mogen we in vrijheid leven en gaan, in tegenstelling tot veel andere plaatsen, niet de winkeldeuren maar de kerkdeuren zondag aan zondag open. Het is een zegen om in Ermelo te mogen wonen, werken of te verblijven. Gode zij dank!

De SGP fractie bepleit sinds jaar en dag een kleine overheid die zich richt op de kerntaken van een plaatselijke overheid. We zijn dan ook voorstander van een debat over de toekomstige rol en functie  van deze gemeente. Dit kan natuurlijk niet los gezien worden van de op handen zijnde bezuinigingen. Bij het dekkingsplan voor de begroting van 2015 lijkt op het eerste gezicht dat structureel bezuinigen nog wel even kan worden uitgesteld, maar de verdere doorkijk drukt deze gedachte naar de verre achtergrond.

De SGP is bereid keuzes te maken maar wil bijvoorbeeld de kwaliteit van wegen, trottoirs en fietspaden waarborgen. Dit wil niet zeggen dat het niet voor minder geld mag worden uitgevoerd, maar de denkrichting van het college om te bezuinigen op het onderhoud van de wegen vraagt wel om uitleg. Op veel plekken is het achterstallige onderhoud door een leek waar te nemen, om over diverse fietspaden maar te zwijgen. De toezegging van het college om met een onderhoudsplan voor fietspaden te komen is een stap in de goede richting, maar koppel dit dan wel aan een minimale kwaliteitsnorm. M.a.w. op de veiligheid bezuinig je niet!

Waar we wel en snel op kunnen bezuinigen is bijvoorbeeld de Dialoog. Het maken van theater is in tegenstelling tot het onderhoud van de openbare ruimte geen kerntaak van de gemeente en kan prima overgelaten worden aan de samenleving en het bedrijfsleven. Hotel "de Heerlickheijd van Ermelo" heeft bijvoorbeeld een theaterzaal waardoor een warme overdracht van gemeente naar bedrijfsleven tot de mogelijkheden zou moeten behoren. Wanneer gaat het college het gesprek aan? Maak het ook voor sportverenigingen aantrekkelijk om geheel op eigen benen te gaan staan, het bieden van mogelijkheden op de accommodaties is dan wel onderdeel van het gesprek. De situatie van Calluna vraagt ook om een hoge prioriteit qua besluitvorming. Ook zou TRIADE wellicht kunnen worden geprivatiseerd.

Een deel van deze bezuiniging zouden we dan moeten in zetten op veiligheid en de bestrijding van drugshandel onder met name jongeren. Ermelo staat 88e in de misdaadmeter van het AD. Dat is niet iets om trots op te zijn, voorzitter. Opvallend is dat zulk nieuws haast onbesproken blijft. Naar de mening van de SGP zou het goed zijn om deze positie op de ranglijst eens onder de loep te nemen. We roepen het college dan ook op om hiermee aan de slag te gaan en waar nodig met voorstellen te komen om volgend jaar in ieder geval de top 100 te verlaten.

Wat onze klimaatambities betreft zien we dit als een genomen besluit en daarmee als uitgangspunt van beleid. Tot op heden wordt er vaak met de klimaatdoelstellingen van deze gemeente geschermd, maar op vragen naar de effecten van bijvoorbeeld het sluiten van de bio-energiecentrale blijft het college het antwoord schuldig. De SGP wil het college vragen werk te maken van het geven van inzicht in de realisatie van de doelstellingen. Het kan niet langer zo zijn dat we goede sier blijven maken met ambities en doelstellingen, zonder dat we als raad inzicht hebben in de effecten van het gevoerde collegebeleid. Misschien is het wel zo dat we ondanks onze geformuleerde doelstellingen misschien nog wel meer uitstoot produceren dan voorheen. We zouden dan nog verder van ons doel verwijderd zijn dan bij het aangaan van deze uitdaging. Niemand die het weet.....

Tot slot voorzitter, we hebben slechts enkele zaken kunnen aanstippen. De SGP is voornemens in te stemmen met zowel de Rekening als de Kadernota 2014 behoudens die elementen die betrekking hebben op Welzijn, Cultuur en Sport die niet behoren tot onze wettelijke taken en wenst zowel het college als de ambtelijke organisatie Gods onmisbare zegen toe.

Dank u wel!

Leo van der Velden