28 februari 2017

Bijdrage raad inzake RNV (23-2-17)

Bijdrage SGP-fractie (F.N. Snoek) op raadsvergadering van 23 februari 217 inzake gemeentelijke samenwerkingn (RNV)

Voorzitter,

In 1972 sprak burgemeester Veen bij zijn intrede (ik citeer): “Naast de zorg voor de eigen gemeente zal de samenwerking in intergemeentelijk c.q. gewestelijk verband van groot belang kunnen zijn voor de streek, die ons allen zo lief en dierbaar is. Mijn ervaring leert, dat het noodzakelijk is - bij een voortschrijden van deze ontwikkeling - te beseffen, dat zich situaties zullen kunnen voordoen, waarbij het belang van het gewest zal prevaleren boven het belang van de eigen gemeente.”

Alras kwam toen de eerste gemeenschappelijke regeling van zes gemeente in dit gewest tot stand: de ISV, Intergemeentelijke Samenwerkingsverband. Echter, soms was het een noodverband, maar veel meer een rekverband. Iedereen was het erover eens, dat het eigenlijk anders moet, maar het bleef, ook na verschillende wijzigingen, wat onbevredigend.

Nu, na 45 jaar, wordt gelukkig het roer geheel omgegooid, en gaan we een nieuwe koers varen. Een koers die, zo denkt de SGP, werkelijk ten goede zal kunnen komen aan het belang van deze regio. De SGP heeft al meerdere malen gepleit voor een drastische inkrimping van de RNV en mede door Rijks en Provinciale acties, gaan we nu ook die kant op.

De SGP kan dan ook meegaan met het collegevoorstel, alleen intrigeert de laatste zin van het voorstel ons (ik citeer wederom): “Het succes van de nieuwe werkwijze staat of valt met de wijze waarop de gemeentebesturen gezamenlijk en in samenhang besluiten te reageren. Verstaan zij de kunst van het verbinden?” Vanwaar de twijfel bij het college over wil tot samenwerking? Zijn er signalen die u dat doet vermoeden, of denkt u het zelfs zeker te weten?

Hoe de verdere uitvoering zal geschieden, daar is de SGP zeer benieuwd naar.