18 maart 2016

Bijdrage 'Postlaantje/Kerklaan' (17-3-2016)

Voorzitter,

Hoe langer we met dit dossier bezig zijn, hoe meer  de vraag rijst waarom we alles in de verkeerde volgorde doen. De SGP heeft om veel redenen grote moeite met het voorliggende stuk en zal dit verder uitwerken aan de hand van 3 P's

ten 1e                         Het proces

ten 2e                         Het plan

ten 3e                         De poen

Dus: Proces - Plan - Poen

Het proces tot nu toe is merkwaardig verlopen en de discussie onvoldoende op basis van gelijkwaardigheid gevoerd. Het moest en het zou gebeuren zo UWOON het wil, dit is het plan en daarmee moet u het doen! Ook de gemeenteraad, toch het hoogste orgaan van de gemeente, heeft geen gelegenheid gehad om kaders mee te geven! Het college is van meet af aan gecharmeerd geweest van het plan zo het er nu ligt en had om onverklaarbare reden enorme haast.

Het plan zelf gaat ver buiten de grenzen van het bestemmingsplan en is in strijdt met vigerend beleid op het gebied van monumentale bomen, beeldbepalende panden, wenselijke gevelhoogte in het centrumgebied, geen ruimte voor kwaliteit in de openbare ruimte, teveel om op te noemen. Dit plan moet wat ons betreft terug naar de tekentafel!

Dan de poen, stel dat dit plan ons als gemeente nu een enorme boost zou geven voorzitter, nee het tegendeel is waar! € 28,33 per inwoner aan gemeenschapsgeld voor een plan dat geen enkele volkvertegenwoordiger blijkt te willen?  De SGP fractie voelt zich hier zeer ongemakkelijk bij. Dat is ook de moeite die we hebben met de zoektocht naar parkeergelegenheid in de omgeving die andere partijen voorstellen. 10 parkeerplekken realiseren is opnieuw 2.5 ton van de burger? Dat kan toch niet waar zijn? Dan hebben we nog de proceskosten voor dit plan, worden deze verhaald op de initiatiefnemer?

Voorzitter, we behandelen vanavond een concreet plan van Uwoon, kijkt u maar naar het raadsbesluit, het enige wat gevraagd wordt is de plannen van een initiatiefnemer tot uitgangspunt te nemen door middel van vaststelling. Nu dit geen meerderheid heeft en Uwoon steeds aangeeft dat dit het eindbod is (inclusief de gevraagde overheidssteun) heeft vaststelling geen zin. Voorzitter, de SGP bijdrage kunt u opvatten als een bijdrage van treurnis en schaamte over de gang van zaken tot nu toe. Het moet beter en het kan beter, want dit is niet fris en is niet vertrouwd! Het is bij de inspraak aangehaald, de overheid is Gods dienares u ten goede! De kanttekeningen uit de Statenvertaling zeggen hierover: Dat is, van God gesteld, om als een instrument Gods u te dienen!

Voorzitter dank u wel!

Leo van der Velden, SGP

Lees hier verdere berichtgeving over 'Kerklaan/Postlaantje'.