20 februari 2015

19 februari 2015

Vitale Vakantieparken

Voorzitter,

Met ongeveer 100 recreatiebedrijven op ons grondgebied mogen we stellen dat we teveel locaties hebben. Er is sprake van overcapaciteit in het aantal parken, niet zozeer in het aantal hectares. De nodige sanering van een fors aantal parken is nodig, maar het voordeel is dat dat proces zich naar onze mening al heeft voltrokken en het wordt nu tijd de juiste bestemmingen toe te kennen. Dat het de omgekeerde wereld is, is een feit. Normaal verander je een bestemming, daarna realiseer je wat er binnen de nieuwe bestemming mag. Bij de recreatieterreinen is het allemaal iets complexer. Jarenlang is er gehandhaafd op strijdig gebruik, desondanks is slechts 40% van de bedrijven in onze regio in gebruik conform het vigerende bestemmingsplan en Ermelo is daar zeker geen uitzondering op. Heeft de handhaving dan gefaald? Dat is moeilijk te beantwoorden. Feit is dat er blijkbaar onvoldoende aanbod en differentiatie in ons woningaanbod is geweest om aan de vraag te kunnen voldoen, de coöperaties  ontwikkelden en bouwden in de koopsector met als gevolg dat de kwetsbaardere doelgroepen om toch te kunnen wonen uitweken naar de toeristische sector. Met als gevolg het onttrekken aan de recreatieve sector. We stonden erbij en keken ernaar.  Voorzitter, we kunnen wel blijven terugkijken, maar de SGP wil vanavond een dikke streep zetten onder wat is geweest en morgen met een schone lei opnieuw beginnen!

Met elk recreatiebedrijf zal een afzonderlijk en indringend  gesprek gevoerd moeten worden over de rechten en plichten van zowel het actief blijven binnen de verblijfsrecreatie als het veranderen van de bestemming naar specifieke doelgroepen. De uitwerking hiervan kunnen we vanavond niet helemaal met een schaartje knippen, maar voor ons is het van wezenlijk belang dat elke parkeigenaar een keuze maakt. De SGP heeft een aantal doelgroepen op het netvlies die wat ons betreft onder voorwaarden kunnen worden toegestaan, mits de echte recreatieve bestemming wordt losgelaten.

*          starters

*          Wajongers met een te klein budget voor de reguliere woningmarkt

*          acute problematiek waaronder echtscheiding

*          studerenden

*          ex psychiatriepatiënten die doorgaans beter functioneren in een prikkelarme         omgeving

*          het creëren van zorgbuurtschappen

*          arbeidsmigranten

Vooralsnog zou wat ons betreft het uitgangspunt moeten blijven dat er geen sprake is van een permanente status en er misschien wel in alle gevallen sprake moet zijn van een soort ontheffing. Het grootste winstpunt is dan dat we dan weten wie waar zit en er niemand meer in angst hoeft te leven. Overdrijft u niet een beetje van der Velden? Nee mensen, er is zelfs een geval bekend van een jong stel die hun baby niet wilde aangeven bij de burgerlijke stand uit angst voor uitzetting! Daarnaast is het zeer onwenselijk dat de hulpverlening, soms zelfs als semioverheid, geen andere mogelijkheden heeft dan, op het gebeid van huisvesting van de cliënten, samen te werken met parkeigenaren. Dit in de wetenschap dat het illegaal is en dus niet mag!

Kort samengevat:

- parkeigenaren maken een keuze

- geen keuze is toetsing aan de bestemming

- zo nodig handhaving

- nieuwe bestemming gericht op doelgroepen

- altijd gericht op doorstromen naar de reguliere markt

Deze parken zouden op het gebied van wonen en zorg gaan functioneren als een vangnet voor Ermelo en de regio. Waar zou dat beter kunnen?

Voorzitter, dank u wel!

Leo van der Velden, SGP