20 februari 2015

19 februari 2015

Starterslening

Voorzitter,

De starterslening behoeft al lang geen betoog meer. We mochten aan de wieg staan van deze regeling en we kunnen inmiddels terugkijken op een succes. Het aantal inwoners rond de 30 en het aantal baby's zitten in een stijgende lijn. De aanleiding voor deze regeling was de sterk toenemende vergrijzing, wat dat betreft zouden we kunnen stellen dat we onverminderd moeten doorgaan met het uitgeven van leningen, maar gelukkig is ook de markt veranderd en zijn de koopprijzen op een ander niveau komen te liggen. Nog belangrijker zijn de extreem lage rentetarieven, waardoor het "droomhuis" van menig starter toch weer in beeld komt. Om voornoemde redenen kunnen we als SGP ook meegaan in het collegevoorstel, sterker nog: we vinden het een doordacht voorstel dat recht doet aan de huidige marktomstandigheden. We vinden het jammer dat er voorstellen liggen die zowel de koopsom als het bedrag toch weer willen ophogen. Zou het iets met de verkiezingen te maken hebben? In het geval van BBE in ieder geval niet, want in Arnhem kennen ze geen Burgerbelangen. Ook de VVD heeft wel iets anders aan het hoofd lijkt me. Nee, het zijn goed bedoelde initiatieven die helaas op dit moment alleen maar zorgen dat we nog sneller van het beschikbare geld af zijn en dáárom door de SGP niet gesteund worden. Laten we nu zorgen dat we met het kleine budget ook echt de starterswoningen in beeld houden! Daarnaast leidt aanpassing van het voorstel tot minder prijsdruk aan de onderkant en dat mag wat ons betreft  het neveneffect niet zijn.

Toch hebben we ook nog een paar wensen voorzitter, het openstellen van deze lening voor buitenstaanders vinden we geen goed plan en willen we met BBE graag laten vervallen. Onze gemeentelijke voorzieningen zijn toch altijd alleen voor de inwoners? De SGP ziet niet in waarom dit losgelaten zou moeten worden.

De tweede wens heeft betrekking op de evaluatie en dus op de oude regeling. De oude leningen zijn vanuit een revolverend fonds verstrekt en worden na terugbetaling van de een opnieuw uitgegeven aan een ander. Dit is inmiddels ook de praktijk er zijn 2 nieuwe leningen uit het oude fonds verstrekt. Wat is het probleem? Niemand kan weten of er wel of geen lening beschikbaar is of komt en zou theoretisch gezien elke dag met Jan van de Beek moeten bellen of mailen met de vraag of er weer budget is. Doe je dit niet, krijg je de lening sowieso niet en gaat een "toevallige" beller er wellicht mee vandoor. De motie van de SGP roept het college op hier iets aan te doen, zodat er meer sprake is van rechtsgelijkheid etc.

Voorzitter, dank u wel!

Leo van der Velden, SGP