19 oktober 2016

Bewoners Koperwiek Ermelo furieus over achterkamertjes politiek

Bewoners Koperwiek Ermelo furieus over achterkamertjespolitiek

"De Koperwiek in Ermelo blijft zoekzone voor een fietspad ‘voor de deur’, ondanks een amendement van SGP Ermelo, BurgerBelangen Ermelo en VVD Ermelo. De meerderheid van de gemeenteraad ging namelijk mee in de oplossing van verantwoordelijk wethouder Jan van Eijsden.

Van Eijsden denkt namelijk monumentaal groen te besparen én tegelijkertijd tegemoet te komen aan de Koperwiek-bewoners door het eerste deel van de Koperwiek af te sluiten voor autoverkeer en het tweede deel de verkeersstromen te scheiden door middel van heggetjes of iets van dien aard. Daarmee is de verkeersveiligheid en monumentaal groen voor de toekomst verzekerd, meent Van Eijsden. De bewoners zijn furieus, zo laat woordvoerder Ed Bok weten:

Instemming over meanderen door het groen
Zo staan politici instemmend samen met bewoners in het plantsoen en zo laten ze je als burger keihard vallen. Zo komt het in ieder geval op de bewoners over. Onder het genot van een kop koffie legden de bewoners onlangs aan politici uit waarom zij er op tegen zijn dat het fietspad langs de Volenbeekweg over hun Koperwiek gaat. Deskundig commentaar werd gegeven over het wel of niet kappen van bomen, het onderuit halen van het onjuiste argument van de Gemeente over de gasleiding, de onveiligheid voor aanwonenden en fietsers, het kwam allemaal ter sprake. Ook op de mogelijkheid het fietspad te meanderen door het groen werd positief gereageerd! De Koperwiek moet dus, desnoods via een amendement uit de zoekzone gehaald worden.

Politici ongevoelig voor argumenten burgers
Instemmend knikten toen dus ook politici van CU, Progressief Ermelo en het CDA, het visieplan van de bewoners bood genoeg aanknopingspunten, ook om monumentale bomen te sparen. Echter op het ‘moment suprême’ tijdens de Raadsvergadering donderdag 13 oktober hielden alleen het SGP, Burgerbelangen Ermelo en de VVD de rug recht. De politieke spelletjes, zeg maar de bekende achterkamertjes politiek tussen Jan van Eijsden van de CU en het CDA gooiden roet in het eten, tot woede van de bewoners. Ook PE, ten tijde van hun oppositierol nog een stoere partij ging mee in het gekonkel. Men sloot, om burgers de mond te snoeren en procedures en de tijdsspanne waarbinnen subsidies misschien wel een rol spelen, niet te traineren een slap compromis. Het fietspad zal voor ongeveer 50 meter dus toch over de Koperwiek gaan.

Monumentale boom sneuvelt
Door het gesloten compromis houdt de rondweg om het plantsoen op te bestaan en kan er door verkeersmaatregelen ook niet meer geparkeerd kan worden. Dat de meest monumentale boom, waar Progressief Ermelo zo mee begaan is nu vermoedelijk het veld moet ruimen werd maar even vergeten. Het zijn politieke beslissingen die snel genomen worden, maar waar de bewoners van de Koperwiek tot in lengte van jaren last van zullen hebben. Jan van Eijsden, de kwade genius in het geheel zal er niet over in zitten, je kunt het nu eenmaal niet iedereen naar het zin maken is zijn motto. Blijkbaar is het ego van de Wethouder en het vasthouden aan een ongelukkige aanbestedingsvorm, waar overigens al voor werd gewaarschuwd belangrijker dan het belang van burgers.

Bron: Ermelo.nieuws.nl