5 maart 2014

Beheersverordening begraafplaats

In de Raad kwam de beheersverordening begraafplaats ter sprake. Dit stuk zou eerder behandeld worden in de Raad van november 2013, maar werd teruggenomen door het College. Vervolgens kwam het in de commissie van december. Tijdens de behandeling bleek dat een foutieve lijst met tarieven was bijgevoegd. Deze lijst zou nogmaals bekeken worden door het College, met als gevolg dat er voor de Raad van januari een nieuwe lijst met op tafel lag, met aanzienlijk lagere tarieven. Hierbij was uitgegaan van de tarieven van 2009 met 10% inflatiecorrectie, die de laatste jaren niet was toegepast. Voor het College ontstaat even tijdsruimte om de goede tarieven te berekenen, mede naar aanleiding van de exploitatieverordening, die D.V. per  1 januari 2015 ingaat.

Voor 2014 levert het echter een tekort op van ongeveer € 67.000,00 wat voor de SGP geen punt is, want we hebben altijd gezegd dat de begraafplaats niet 100% kostendekkend behoeft te zijn. Ook het CDA en de CU konden met dit feit leven.

Echter kwam er van de progressieve kant (PE, VVD en Burger Belangen Ermelo) een amendement om  toch de eerdere (dus foutieve) lijst met tarieven te hanteren, om geen tekort  in 2014 op de begraafplaats te laten ontstaan.

Na de belofte van de wethouder om vóór het zomerreces te komen met de exploitatieverordening en nieuwe tarieven, werd het amendement ingetrokken.

Door deze belofte werd ook een motie van het CDA en de SGP niet ingediend. Deze motie zou het college opdragen alles in het werk te stellen om nog in 2014 over te gaan tot uitgifte van kindergraven en ingebruikneming van een veld voor immaturen (een na een zwangerschapsduur van minder dan 24 weken, levenloos ter wereld gekomen menselijke vrucht). Ook dit wordt in de exploitatieverordening geregeld. Voorts werd het voorstel van het college unaniem aangenomen.

FN Snoek