3 oktober 2017

INBRENG SGP

Armoedebeleid, Raad 14-09-2017, agendapunt 5

Voorzitter,

De ingediende motie klinkt heel sympathiek, maar als er even over doorgedacht wordt, zal het blijken dat er nogal wat bezwaren aan kleven. De SGP wil er 4 noemen.

1. Het WMO-doel

2. Oneerlijkheid

3. Bijna onmogelijk uit te voeren

4. Grotere ongelijkheid

1. Het WMO-doel

Eén van de doelen van de WMO is meer eigen verantwoordelijkheid en een terugtredende overheid. Alleen hierom al, komt de motie vreemd over.

2. Oneerlijkheid

Het Rijk stelt regelmatig het bijstandsniveau vast en de gemeenten worden geacht niet aan inkomenspolitiek te doen. Gezien de vele bijdragen die gemeenten uitkeren, zoals bijzondere bijstand, computeraanschaf, individuele inkomenstoeslag, is er eens berekend dat iemand op 110% van de bijstandsgrens zit, beter af is dan iemand op 160%. En dan heb ik het nog niet over eventuele bijdragen van familie en/of diaconie.

3. Bijna onmogelijk uit te voeren

Eenieder die in 2015 een maatschappelijke bijdrage kreeg, ontving in 2016 het jaarlijkse douceurtje. Deze gegevens zijn bekend bij de SDV en gebaseerd op 110% van de bijstandsnorm. Het zal een behoorlijke klus zijn voor de SDV om de gegevens boven water te krijgen als ze allen personen willen bereiken die onder de grens van 120% zitten. Hoe ze dat moeten doen, weten ze op dit moment niet.

Als de personen zich melden, zullen ze een jaaropgave moeten kunnen overleggen van vorig jaar, en er kan dit jaar wel het nodige in positieve zin gewijzigd zijn. Dus hoe stel je vast of iemand er werkelijk recht op heeft? Veel extra werk voor de SDV.

4. Grotere ongelijkheid

Waarom wordt het bedrag verhoogd t.o.v. vorig jaar? Er zit altijd een overgang, een drempel, van 110 naar 111%, of van 120 naar 121%. Iemand die net boven de grens zit krijgt niets, terwijl hij misschien wel veel zwaarder zit. En hoe hoger de toelage wordt, des te meer gaat dat verschil spelen. Met andere woorden, meer ontevreden mensen en een probleem erbij.

Voorzitter, het gaat er niet om dat de SGP de minima niets gunnen, maar er wordt al het nodige gedaan en gezien de zojuist genoemde bezwaren, zal de SGP de motie niet steunen.