8 juli 2015

Amendement van SGP breed gesteund

De raad beraadt zich Foto Jeanne Dijkstra

Amendement van SGP breed gesteund

ERMELO - Het onderzoek naar Calluna en de Balverszaal mag geen cent meer kosten dan 100.000 euro. Een amendement van SGP, gesteund door CDA en BBE werd daardoor met  12 tegen 9 stemmen aangenomen. Met het amendement werd het voorbereidingskrediet taakstellend gemaakt voor het gehele onderzoek.

SGP vond het nodig dit amendement in te dienen omdat er in het raadsvoorstel van het Plan van aanpak Calluna en Balverszaal weliswaar werd gesproken dat niet meer dan 1 ton benodigd was voor het onderzoek, maar verder in het voorstel werd gesproken over een eventuele aanvulling van dit krediet wanneer dat nodig zou zijn. Met het aannemen van het amendement is overschrijding van het krediet niet meer mogelijk.

Wethouder Klappe had aangegeven dat hij binnen het budget zou blijven. Maar deze belofte was niet voldoende voor SGP, CDA en BBE. Klappe wil ook met andere verenigingen in gesprek gaan wat hun eventuele bijdrage kan zijn. ,,Het zou een mooie kans zijn voor een vereniging'', stelde hij. Verwezen werd naar sportvereniging Dindoa die ook als vereniging een aandeel heeft geleverd in de verbouw van de accommodatie op het sportpark.

Capaciteit

De raad had wel zorgen over de capaciteit wanneer de Balverszaal zou verdwijnen. Die moet opgevangen worden op de nieuwe locatie. Ook hier geldt dat externe marktpartijen, waaronder camping Haegehorst, aan de orde zijn. Volgens wethouder Klappe lag een combinatie van sporthal en zwembad het meest voor de hand. Dan kan bespaard worden op personeel en exploitatie. Vragen van de raad of ook de topssport kan worden meegenomen in het onderzoek, bevestigde de wethouder. ,,Maar daar hangt natuurlijk wel een prijskaartje aan. Wij zullen via het onderzoek de mogelijkheden inzichtelijk maken voor u'', beloofde hij. Andere partijen zoals Nijkerk, Nunspeet, Zeewolde en 's Heerenloo zijn ook bezig met onderzoek naar hun zwembaden. ,,Wij gaan ook bij hen op bezoek om de verschillende exploitatiemogelijkheden te bespreken. Maar wat u van belang vindt is aan de orde.'' Hij gaf echter wel aan dat het niet zo kan zijn dat een externe partij alleen de lusten en de gemeente de lasten zou krijgen. ,,Maar we willen de gesprekken graag voeren.'' Defensie heeft wel aangegeven het zwembad te willen gebruiken maar wil geen rol spelen. ,,Het is belangrijk dat wij weten voor hoe lang Defensie zich wil verbinden aan het zwembad'', aldus Klappe.

Enquête

Via een enquête is het volgens de wethouder mogelijk om te peilen in hoeverre de bevolking gebruik wenst te maken van Calluna. Ook de Dindoahal wordt meegenomen n het onderzoek naar schoolkinderen die gebruik maken van de sporthal. Klappe bleef bij zijn standpunt dat de meeste synergie te behalen was met een koppeling van zwembad en sporthal. ,,Hoe meer je koppelt hoe goedkoper het zal zijn. Je deelt immers bouwkosten, energie, kleedruimte en personeel. Dat laat onverlet dat dat privaat of publiek uit elkaar kan worden getrokken.''

Voor BBE was het niet geheel duidelijk of het college nu prioriteit gaf aan marktpartijen of aan gemeentelijke accommodatie. Hij vroeg een schorsing aan om zich met de fracties te beraden. Wethouder Klappe gaf nogmaals aan dat het mogelijk was voor beide, zwembad en sporthal, externe partijen konden worden gezocht. ,,Dat kunnen zowel verenigingen dan wel commerciële partners zijn. Wanneer daar een ander prijskaartje aanhangt komen wij dit bij u delen. Het onderzoek zal het uitwijzen.'' Hij verwees naar De Triade waar ook drie partijen met elkaar samenwerken. We kunnen hier wel filosoferen, maar we komen na het onderzoek bij u terug wat de mogelijkheden zijn.''

Dat onderzoek mag dus niet meer kosten dan 100.000 euro.

Bron: Ermelonext.nl