9 juni 2018

Raad 30-05-18

Agendapunt 4: Kadernota, algemene beschouwingen

Algemeen

Een zeer summiere Kadernota ligt voor ons. Er is even sprake geweest dat er voor de nieuwe coalitie het een en ander geschrapt zou worden, maar hier is niets uit te kleden; het zou ook onbetamelijk zijn.

De SGP ziet deze Kadernota als een houtskoolschets, waarin het geraamte van toekomstig beleid aangegeven is. Aan veel zaken kunnen we niets doen, omdat dat wettelijke uitvoertaken van de gemeente zijn, maar voor enkele majeure zaken komt er een maatschappelijke discussie, waarna de cijfers wat nauwkeuriger kunnen ingevuld worden.

Uit deze kadernota blijkt echter wel dat Ermelo op de centen moet leren passen. Dit gezien de opmerking over het gezond blijven van de financiële toestand van Ermelo. Voorts blijkt het ook uit het feit dat we de afgelopen jaren behoorlijk zijn ingeteerd en op de spaarrekening een behoorlijke aanslag is gepleegd. Hierom schat de SGP in dat er een intensieve discussie gevoerd moet worden, over wat er geschrapt kan worden en wat wellicht met meer budget bedeeld moet worden. Daarom zal de SGP op dit ogenblik geen voorbehouden maken. Lastenverhoging voor de burgers en/of bedrijven acht de SGP voorshands niet opportuun.

Maatschappelijk Raadsprogramma

De SGP staat achter de plannen om tot een Maatschappelijk Raadsprogramma te komen, omdat dit wellicht de mogelijkheid biedt teleurstellingen te voorkomen omdat degenen met wie overlegd is, overtuigd wordt dat zijn of haar idee toch niet de beste of zelfs onuitvoerbaar blijkt te zijn. Maar, nogmaals, of het nu een Maatschappelijk Raadsprogramma heet of we bezig zijn met de verschillende paradigma=s van een netwerkgemeente, de eindverantwoordelijke blijft de gemeenteraad als dienares Gods en dat kan niet overgedragen worden.

De uitkomsten van het Maatschappelijk Raadsprogramma dienen in de eerste plaats getoetst te worden aan Gods Woord en niet aan de stem en wil van het volk. We willen toch allemaal het beste en het meest beklijvende voor Ermelo? Nu, we kunnen alleen zegen verwachten als het de toets van de Bijbel kan doorstaan.

Woningbouw

Dat er voor met name starters geen betaalbare woningen voorhanden zijn, is algemeen bekend. Hier zal echt iets aan gedaan moeten worden, gezinswoningen niet te vergeten. Tevens zou er een continu overzicht moeten zijn van de Ermelose woningbehoefte, zodat er tijdig gestuurd en slagvaardig beleid mogelijk wordt. In dit kader zal er veel afhangen van de inhoud van het Maatschappelijk Raadsprogramma.

Jeugdzorg

Er is nooit een tijd geweest, waarin zoveel zorg omtrent de jeugd voorkomt. Af en toe lees je dat het tijd wordt om naar de oorzaken te gaan kijken. En dit wil de SGP voluit onderschrijven. Waar liggen de oorzaken? Is het misschien het grote aantal echtscheidingen, wat op de kinderen een zeer grote impact heeft? Komt het door opvoedingsproblemen, doordat men geen gezag meer wil accepteren? Het wordt inderdaad hoogtijd, naast het behandelen van de problemen, terdege te kijken naar de oorzaken, opdat het niet alleen bij een bestrijden van de symptomen blijft. Dit kan in de toekomst veel geld besparen.

CPO

Het Collectief Particulier Opdrachtgeverschap wint terrein en dat is logisch. Het biedt genoeg voordelen om er nog meer bekendheid aan te geven. Als grote voordelen zijn te noemen: besparing van de winst voor de grote ontwikkelaar; meer keuzen voor eigen inrichting en (en dat is van groot belang voor Ermelo) er wordt gebouwd voor eigen inwoners. CPO geldt niet alleen op het terrein van wonen, maar ook bijvoorbeeld bij energie-opwekking kan CPO ingezet worden. En dan kan het mogelijk de gemeente- en provinciegrenzen overschrijden.

Wegenonderhoud en openbaar groen

De laatste jaren is het wegenonderhoud en openbaar groen ernstig verwaarloosd. Kan het college aangeven wanneer de raad een overzicht krijgt hoe een en ander aangepakt wordt, wat prioriteit heeft en wat het gaat kosten?

Ten slotte

Ook dit keer wil de SGP van de gelegenheid gebruikmaken om de hulpdiensten politie, brandweer en ambulancepersoneel dank te zeggen voor hun inzet. Dit geldt ook onze ambtenaren en griffie. We verwachten dat de verantwoordelijke portefeuillehouder dit door wil geven, opdat zij opnieuw verzekerd zijn van onze steun en aandacht.

De SGP wenst het college, organisatie en raad Gods onmisbare zegen toe voor de komende periode. Het thema van de coalitie is >Dichterbij=. Nu, de SGP bidt en wenst dat we gezamenlijk het ware welzijn van Ermelo mogen bevorderen door dichter bij Gods Woord te besturen.

Raad 30-05-18

Agendapunt 6: Exploitatie begraafplaats Koningsvaren

Een kleine partij heeft soms een hele lange adem nodig om hetgeen zij als onrechtvaardig ervaart, recht te (laten) zetten. Nu, dit is zo’n zaak. De begrafenistarieven en grafrechten.

Het was van oorsprong de bedoeling dat de begraafplaats ook een stiltecentrum zou zijn en dus een groot deel van de onderhoudskosten uit de post van groenonderhoud zou betaald worden en dat het niet in de berekening van de begraaftarieven zou worden meegenomen. Nu is het dan zo ver; een substantieel deel wordt niet meer in de tarieven meegenomen. Hier is de SGP het van harte mee eens, hoewel het wel altijd verschil van inzicht zal blijven, over het feit namelijk dat de begraafplaats kostendekkend zou moeten zijn. Waarom bijvoorbeeld Calluna dan niet? Maar wellicht wordt dit door voortschrijdend inzicht binnenkort ook gewijzigd.

Wel willen we een kanttekening en een vraag plaatsen bij ander aangelegen punt, namelijk het ruimen van graven: kan het college garanderen dat het ruimen van graven alleen dan pas geschiedt als er uitdrukkelijke toestemming is van de nabestaanden, en het vanwege ruimtegebrek op de begraafplaats ook echt nodig is?