17 februari 2014

Akkoord starterswoningen Groevenbeek Noord, maar...

Het gaat om  de bouwplannen van een woonbuurt van 39 woningen op de locatie direct naast het schoolplein van het Christelijk College Groevenbeek en ten zuiden van de sportvelden. Een prestigieus project bedoeld voor starters met een kleine beurs, dat vooral hoge ogen gooit op het gebied van duurzaamheid. Grote angel is echter dat in ieder geval 20 woningen niet zoals afgesproken was met de gemeenteraad, kunnen worden gerealiseerd in de prijsklasse tussen de 100.000 en 140.000 euro. Klik Hier voor eerdere berichtgeving.

De gemeenteraad is gisteravond akkoord gegaan met de plannen voor de realisatie van 39 woningen in de prijsklasse van 161.00 tot 179.000 euro. SGP Ermelo gaf echter wel de stemverklaring af het niet eens te zijn met de verkoopprijs, en de wijze waarop de bodemsanering  gebeurt.

BurgerBelangen Ermelo die fel gekant is tegen de hoger uitgevallen verkoopprijs bedong met een motie voor een duurzaamheidslening, de woningen dichter binnen het bereik van starters te krijgen. Een handreiking zo werd de motie omschreven en het maximum haalbare voor de partij. Want een meerderheid van de gemeenteraad had al laten 'doorschemeren' voor het gewijzigde voorstel te gaan van het college. De motie kreeg unaniem bijval van de gemeenteraad, die het college opdracht geeft te onderzoeken of, en zo ja, hoe de kopers van de woningen naast een starterslening in aanmerking kunnen komen voor een duurzaamheidsregeling, voor het duurzaamheidsdeel van de woning á 23.000 euro.
Als het aan BurgerBelangen Ermelo ligt wordt de financiering gedekt uit het budget van het Klimaat Uitvoeringsprogramma (KUP). Het college trekt het onderzoek echter breder, stel dat de gelden van het KUP niet voorzien in een dergelijke financiering.

Aan het besluit ging een felle discussie vooraf die getekend werd door meerdere schorsingen. Bart van der Knaap (BurgerBelangen Ermelo) opende de aanval. In harde bewoordingen uitte hij zijn ongenoegen, die zijn climax vond in uitspraken die gelijk stonden aan een motie van wantrouwen richting wethouder Jan van den Bosch. "BurgerBelangen concludeert dat het enige project dat dit college heeft bedacht en uitgewerkt, een mislukking is geworden. U koketteert nu met uw prachtige plan voor Groevenbeek Noord, maar met de grootschalige aankondiging vorig jaar dat dit college huizen zou realiseren tussen de 100.000 en 140.000, moet uw voorstel worden gekwalificeerd als volksverlakkerij!"

Bovendien zette Van der Knaap grote vraagtekens bij de rol van de wethouder. "Wij hebben u een aantal vragen gesteld ten aanzien van uw tijdigheid, volledigheid en uw juiste informatie. Onze fractie heeft sterke aanwijzingen dat u hierin tekort bent geschoten. U heeft een raadsbesluit ter zijde gelegd. U schaadt hiermee de geloofwaardigheid van de Ermelose politiek. Kwalijk in een tijd wanneer burgers ook de zin moeten inzien dat hun stemrecht ertoe doet."

Leo van der Velden (SGP Ermelo) deed hier nog een flinke schep bovenop. Hij zei onder meer: "De SGP wil functioneren in een gemeente waar je van elkaar op aan kunt en waar afspraak ook afspraak is. Ja zeggen en nee doen of nee zeggen en ja doen vergroot de kloof tussen inwoners en  gemeente en wakkert het wantrouwen richting politici aan. Het college heeft zich met Groevenbeek Noord aan de kaders van de raad onttrokken en is gaan handelen naar eigen goeddunken."

Hoewel Dirk de Vries Reilingh (Progressief Ermelo) de hoger uitgevallen verkoopprijs betreurt, accepteer hij de uitleg van het college. "Bovendien compenseren de lage energiekosten de woonlasten. Ook zijn wij blij dat met de mogelijkheid tot erfpachtconstructie in de vorm van de Duokoop regeling, wat de koper tientallen euro's per maand scheelt."

Karel de Greef (CDA Ermelo) zei trots en blij te zijn op naar zijn mening een prachtig plan voor starters, ook al vindt ook hij het ronduit jammer dat de prijzen van de woningen duurder zijn dan gepland. "maar uiteindelijk levert het in zijn totaliteit meer goedkope woningen op. Wat ongekend is voor Ermelo. We kunnen nu zo'n 19 jonge stellen extra bedienen, die net buiten de boot vallen voor een sociale huurwoning. Met een inkomen van 1.2 keer modaal zijn deze huizen binnen hun bereik."

Hugo Weidema (VVD) viel BurgerBelangen Ermelo en SGP Ermelo bij door te stellen dat het college de eerder gemaakte afspraken niet is nagekomen. "Het huidige voorstel wijkt duidelijk af en is minder haalbaar voor een bepaalde doelgroep omdat de financieringsmogelijkheden moeilijker worden. " Hij vroeg zich af of een deel van het duurzaamheidsaspect soberder kon. "Daar worden de woningen niet slechter van en kan een belangrijke rol spelen in het financieren van de woning." Ook verweet hij het college het gebrek aan informatie, zodat het gewijzigde voorstel als een donderslag bij heldere hemel kwam. "De raad had op de hoogte moeten zijn van uw overwegingen."

Een constatering waar Jan van Eijsden (ChristenUnie Ermelo), die erg te spreken is over project in zijn totaliteit, het mee eens was. "Waarom heeft u het niet aan de raad gemeld. Want nu komt het plan in de schaduw te staan van de discussie over de prijs. Dat de vervuilde grond een ernstige spaak in het wiel was wat betreft de grondexploitatie, heeft u wel gemeld. Maar niet dat de prijsstelling niet gehaald kon worden"

Wethouder Jan van den Bosch trok het boetekleed aan. "We hadden er als college verstandig aan gedaan onze overwegingen met u te delen, dan was het niet als een verrassing gekomen. Ik reken met dat zelf achteraf aan." In antwoord op de VVD acht hij het niet slim om te tornen op het duurzaamheidsaspect van het project. "Dit is ook nadelig voor de koper met betrekking tot de woonlasten."

Voor meer informatie: klik HIER voor het Beeldkwaliteitsplan van Groevenbeek Noord

Bron: ermelo.nieuws.nl