2 oktober 2017

INBRENG SGP

Aanvullende zorgverzekering, Raad 14-09-2017, agendapunt 13

Voorzitter,

Ook deze motie klinkt heel sympathiek, maar ook hier kleven bezwaren aan. De SGP wil er 4 noemen.

1. WMO-doel

2. Veel werk bij de uitvoering

3. Waarom naar 130%

4. Grotere ongelijkheid

1. WMO-doel

Het Rijk stelt regelmatig het bijstandsniveau vast en de gemeenten worden geacht niet aan inkomenspolitiek te doen. Weliswaar zijn de bijdrage CER (Compensatie Eigen Risico) en Wtcg (Wet tegemoetkoming chronisch zieken en gehandicapten) afgeschaft, maar dat is via de WMO bij de gemeenten neergelegd, opdat er maatwerk geleverd zou worden. Dan moeten we dat niet in een algemeen fonds gaan stoppen, dan is het nog geen maatwerk. Het Rijk gaat allerlei regels en fondsen afschaffen, en de gemeenten maken er gelijk weer het nodige bij.

2. Veel werk bij de uitvoering

Bij de SDV zijn alleen gegevens bekend van cliënten tot 110% van de bijstandsnorm. Ook hiervoor zal het een behoorlijke klus zijn voor de SDV om de gegevens boven water te krijgen als ze allen personen willen bereiken die onder de grens van 130% zitten. Hoe stel je vast of iemand er werkelijk recht op heeft en de uitgaven ook uitgegeven zijn ten gevolge van de handicap? De SDV wist het vanmiddag nog niet.

3. Waarom naar 130%

Omdat de Nibud daar toevallig een plaatje van laat zien? 140%, 200%, ja zelfs tweemaal modaal hebben een aanzienlijke verhoging van de onvermijdbare kosten ten gevolge van een handicap of ziekte. 130% is derhalve een zeer arbitraire aanname.

4. Grotere ongelijkheid

Waarom wordt het percentage verhoogd t.o.v. van de gangbare 110% in Ermelo? Er zit altijd een overgang, een drempel, ook van 130 naar 131%. Iemand die net boven de grens zit krijgt niets, terwijl hij misschien wel veel zwaarder zit. En ook hier geldt; hoe hoger de toelage wordt, des te meer gaat dat verschil spelen. Met andere woorden, meer ontevreden mensen en een probleem erbij.

Voorzitter, de SGP wil wel pleiten voor een meer inzetten van het geld in de participatie. En wel een beter begrip laten ontstaan bij de werkgever. Het is voor een gehandicapte van groot belang deel te mogen nemen aan het werken in de maatschappij en als zodanig ook erkend te worden. Maar het wordt niet altijd goed begrepen als iemand door zijn of haar handicap plotseling één of meerdere dagen niet kan werken. Hier kan wellicht iets met het geld gedaan worden, wat een meer algemeen doel nastreeft.

Overigens zal het duidelijk zijn dat de SGP de motie niet zal steunen.