16 oktober 2015

Aannemer Westflank krijgt ruim baan

Foto Wijk West

Voorstel college aangenomen, amendement oppositie verworpen

ERMELO - Alle seinen voor de Westflank staan op groen. Donderdagavond nam de raad in meerderheid het collegevoorstel voor de zoekzone van het tracé van de Westflank aan. Het amendement van de oppositiepartijen BBE en SGP, gesteund door VVD, om de zoekzones aan te passen om het draagvlak in de wijk groter te maken en onwenselijke uitvoeringsmogelijkheden bij voorbaat uit te sluiten, haalde het niet.

Met het gekozen tracé krijgt de aannemer volgens de oppositie in het gekozen concept Construct & Engineering veel te veel ruimte. ,,De aannemer krijgt meer vrijheid dan de volksvertegenwoordiging'', mopperde SGP-fractievoorzitter Leo van der Velden. Hij had de nieuwe slogan voor CDA Ermelo al vast bedacht: ,,Op Goed Geluk 2018 -2022.'' Op de vinnige vraag van Ronald van Veen (CU) hoe SGP dan de rol van een regiegemeente die op hoofdlijnen opereert, dan wel zag, antwoordde Van der Velden gevat: ,,Als het onmogelijk maken van wat je als raad wilt en het mogelijk maken wat je als raad niet wilt.'' Het SGP-raadslid vond dat er steeds meer verwarring ontstond in plaats van duidelijkheid. ,,Iedere fractie interpreteert het voorstel op zijn manier. Het zou het college sieren wanneer zij de raad haar eigen afweging zou laten maken en de wensen van de wijk, die alleszins redelijk zijn, mee te nemen zodat iedereen gelukkig is met het voorstel.''

Integraal

Bart van der Knaap (BBE) pleitte ervoor het hele plan integraal te bekijken in plaats van ruim baan te geven aan de aannemer. ,,Waarom kunnen we niet anticiperen op de westelijke ontsluiting die GGz wil en waarom reageert de wethouder zo verbaasd als de heer Te Brake (CDA) vraagt naar de rotonde bij de Lange Haag?'', vroeg hij de wethouder. Van der Knaap, die er ook voor pleitte uit te wijken naar de westzijde en hiervoor de zoekzone naar westelijke kant uit te breiden, was het overigens niet eens met Progressief Ermelo die vond dat de kerk moest meebetalen aan de parkeerplekken, wanneer de rotonde bij de Westerkerk iets zou worden opgeschoven. ,,We hebben als gemeente vaker meebetaald aan parkeerplaatsen bij kerken en wanneer doen we het dan wel en wanneer niet?'' Hij noemde de Westflank een belangrijke beslissing voor de verkeersafwikkeling van zwaar verkeer en fietsverkeer. ,,Die beslissing kunnen we maar een keer doen en laten we het dan goed doen. Aanbesteding door E & C legt te veel bij externe partijen. Waarom doen we hier een experiment?''

Keuze

PE, bij monde van Bea van 't Hul wilde van de wethouder weten of de raad nog wel mocht kiezen uit twee varianten voor de rotonde Arendlaan. ,,Zodat we niet voor het blok gezet worden wanneer de verschuiving erg duur uitpakt.'' Ze stelde dat de bewoners niet gerust waren of de  'economisch meest voordelige inschrijving' ook wel het best zal uitpakken voor de wijk. ,,Wij hebben echter van het college begrepen dat de V in EMVI ook voor duurzaamheid en staat en niet alleen voor voordelig. Wij hopen dat het college niet voor de allergoedkoopste inschrijving gaat maar voor veiligheid, groen en kosten.'' Ook VVD-raadslid Désirée Meijsen deed een warm pleidooi voor een veilige verkeersafwikkeling in West. ,,Met voorrang voor fietsers en goede verlichting. Wij vinden leefbaarheid belangrijk. Bewoners zijn bang dat zij straks geen invloed meer hebben op de plannen. Ook bestaat de vrees dat er te hard zal worden gereden op de nieuwe weg, gaat het college hier aanvullende maatregelen nemen? Wij willen dat de wensen van de bewoners in acht worden genomen en vragen om aanpassing van de zoekzone, zodat bomen en groen behouden blijven.''

Rotonde Lange Haag

Wethouder Jan van Eijsden deed zijn best alle vragen te beantwoorden. ,,Op de vraag over de rotonde Lange Haag, zeg ik dat wij die toezegging nooit hebben gedaan. We hebben gezegd dat er een mogelijkheid is dat die eens wordt gerealiseerd, maar we kunnen niet zeggen waar. Dat kan bij de Kawoepersteeg zijn of bij de Lange Haag, we weten het niet.'' Van Eijsden zei te streven naar een royale groene tussenstrook tussen de oude en de nieuwe weg. ,,Bewoners zitten niet te wachten op drie banen asfalt. Op de vraag of de raad nog kon kiezen tussen een rotonde, vond Van Eijsden dat 'lastig'. ,,We gaan niet voor de goedkoopste maar voor de beste oplossing.'' En waarom geen rotonde aan de Lange Haag? ,,Omdat we niet weten wat GGz wil. Om dan nu overbodig veel geld uit te geven terwijl we niet weten wat er komt, is niet verstandig. We nemen het standpunt van de oppositie zeer serieus, maar we vinden het wel jammer dat BBE zich distantieert van het standpunt van het college. Ook begrijpen we de zorg van VVD over hoge snelheden op de nieuwe weg, maar over handhaving gaat de burgemeester.'' Hij benadrukte dat het Ermelo als regiegemeente niet paste om bestek en tekeningen uit te werken. ,,Door de aannemer meer ruimte te geven vallen er meer voordelen te behalen. Het is een interessante uitdaging die we met de bewoners moeten aangaan. Dat wij ons overleveren aan de grillen van de aannemer, werp ik verre van mij. Als de aannemer te veel afwijkt van de eisen, krijgt hij de opdracht niet.''

Steun

Na het indienen van het amendement van SGP en BBE, werd duidelijk dat de coalitiepartijen die niet zouden steunen. Van 't Hul: ,,de zoekzone tien meter opschuiven in het bos gaat ons te ver. In het kader van sociale veiligheid kunnen we het niet riskeren dat er straks ergens in het bos een fietspad ligt zonder te weten of de plannen van GGz doorgaan.'' Wethouder Van Eijsden zei over het amendement dat een zoekzone van 10 meter meer het bos in betekende dat er veel meer waardevolle bomen zouden sneuvelen. ,,Bovendien staat het op gespannen voet met de veiligheid van de fietser.'' Ook een zoektracé over de huidige wegrand, zodat de groenstrook aan de woningzijde buiten het zoektracé blijft, zou te veel negatieve gevolgen krijgen, stelde hij. ,,De rioolwaterberging ligt daar en aanvoer en riolen zouden dan moeten worden aangepast. Dat kost veel meer en dat zou de marktpartij dan mee moeten nemen.'' Het er buiten laten  van het woonerf Koperwiek uit het zoektracé zou volgens hem eveneens betekenen dat er een fors aantal bomen op de gemeentelijke lijst, moeten verdwijnen.

Bühne

Het amendement werd vervolgens verworpen. Het voorstel van het college in te stemmen met het zoekgebied Westflank werd door CDA, CU en PE aangenomen. De inwoners op de tribune reageerden ontevreden. ,,Gezegd wordt dat wij mee mogen praten en dat onze wensen serieus genomen worden, maar uiteindelijk wordt er niets met onze wensen gedaan en doet het college precies wat ze zelf wil. Burgerparticipatie bestaat voor het college alleen voor de bühne.''

Bron: Ermelonext.nl