28 april 2014

Aanleg grafvak voor kinderen van start

ERMELO - Op de algemene begraafplaats aan de Varenlaan is de gemeente gestart met de realisatie van kindergraven en een immaturenveld. Rondom de vroegere aula zijn een aantal bomen gekapt en worden de stobben verwijderd waardoor er ruimte vrijkomt.

Er was een grote wens om een speciale plek in te richten waar ouders hun (te vroeg geboren) kindje kunnen begraven. ,,Het hoort helemaal bij deze tijd," vertelt Peter van der Velde, die vanuit de gemeente het project begeleidt. Met de aanleg hoopt de gemeente voor langere tijd te kunnen voldoen aan de wens van ouders. ,,Het wordt een licht glooiend deel," vertelt Van der Velde, die op de kaart toont hoe het worden gaat. ,,We gaan hier met plaggen gras stapelen zodat er een licht glooiend deel ontstaat. Zo krijgen de graven wat afscherming." Momenteel is men bezig met het uitgraven en verleggen van leidingen. Ook zal het rechte pad van asfalt worden verwijderd. ,,Er komt een doorgang naar het strooiveld zodat het straks weer een geheel gaat vormen." Vier oude bomen zijn gespaard. Onder de treurhaagbeuk willen we een passende plek maken voor het begraven van immaturen." Op de tekening is te zien dat het nieuwe gedeelte ingericht wordt met bochtige paden. Ook is er ingetekend waar over een aantal decennia, indien nodig, dit stuk kan worden uitgebreid. De voormalige aula, die tegenwoordig dient voor opslag van materiaal, komt veel beter tot zijn recht. Wie een indruk wil krijgen van de locatie, kan bij de ingang van de begraafplaats de tekening vinden.
Volgens planning zullen de werkzaamheden voor het grootste deel voor de zomer gerealiseerd zijn. ,,Volgende maand wordt de ophoging gerealiseerd, maar eerst moeten we de waterleiding en het elektra op de juiste plek krijgen," aldus Van der Velde. ,,Misschien moeten we de treurhaagbeuk ook wat hoger plaatsen, maar dat kan pas in het najaar." De aanleg kan zorgen voor enige overlast. Tijdens uitvaarten worden de werkzaamheden tijdig en tijdelijk onderbroken.

Zie hier de tekening van de aanlegwerkzaamheden!